aanrijding van fout geparkeerde fiets

bertrand de bouvere
Topic Starter

aanrijding van fout geparkeerde fiets

#1 , 11 jan 2008 11:35

Beste,

Enkele maanden terug moest ik eventjes bij iemand binnenwippen om iets af te geven. Aangezien er reeds verschillende fietsen op het voetpad stonden, plaatste ik mijn fiets op een parkeerstrook op straat, vlak voor het huis. Toen ik binnen was hoorde ik het geluid van een vallende fiets.
De chauffeur van de auto die geparkeerd stond voor mijn fiets had bij het instappen de fiets helemaal niet bemerkt en was eventjes achteruit gereden om de weg op te rijden. Daarbij had hij niet alleen de fiets omvergereden maar er ook lichtjes over. De fiets werd achteraf onherstelbaar verklaard. Ondertussen heb ik mij wel een nieuwe fiets moeten kopen.
Ik heb het geval doorgespeeld aan mijn verzekering die de rechtsbijstand heeft ingeschakeld.
De tegenpartij ontrekt zich echter van elke terugbetaling en legt de volledige schuld bij mij.
Kan ik op een of andere manier toch aanspraak maken op de volle of de gedeeltelijke terugbetaling? Zijn er geen juridische gronden waarop de onachtzame bestuurder verantwoordelijk kan worden gesteld?

groeten,
Bertrand De Bouvere

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 11 jan 2008 12:15

Ik weet hier niet of uw fiets reglementair geparkeerd stond, want fietsers durven hier nogal eens hun laars aan vegen.

In elk geval zelfs als hij verkeerd geparkeerd stond geeft dat de tegenpartij nog niet het recht hem te beschadigen.

U zegt dat "De tegenpartij ontrekt zich echter van elke terugbetaling en legt de volledige schuld bij mij." Welk argument gebruikt die tegenpartij om de volledige schuld op U te leggen ? Overmacht ? Niet gezien is in elk geval al geen reden om de schuld op U te verhalen.

bertrand de bouvere
Topic Starter

#3 , 11 jan 2008 15:07

dit is de brief van de tegenpartij:

overeenkomstig art. 23.3 WVR moeten fietsen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in art. 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op de plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in art. 70.2.1°f.

uw cliënt liet zijn fiets in de parkeerzone op foutieve wijze achter.

Los van het artikel 23.3 WVR is het ook overeenkomstig art. 7.3 WVR verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, op de openbare weg te plaatsen, achter te laten, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
Bovendien dient deze fiets achter het voertuig van onze verzekerde als een onvoorzienbare hindernis
---------

is er daar verhaal tegen?

Reclame

JohnD

#4 , 11 jan 2008 21:29

dit is de brief van de tegenpartij:

overeenkomstig art. 23.3 WVR moeten fietsen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in art. 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op de plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in art. 70.2.1°f.

uw cliënt liet zijn fiets in de parkeerzone op foutieve wijze achter.

Los van het artikel 23.3 WVR is het ook overeenkomstig art. 7.3 WVR verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, op de openbare weg te plaatsen, achter te laten, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
Bovendien dient deze fiets achter het voertuig van onze verzekerde als een onvoorzienbare hindernis
---------
is er daar verhaal tegen?
NATUURLIJK: Kijk nogmaals zelfs indien uw fiets volgens dat artikel van het WVR fout geplaatst is geeft dat nog niet het recht aan de andere partij om uw fiets omver te rijden, het is geen verontschuldidging.

In hoeverre de fiets achter het voertuig van de tegenpartij als een onvoorzienbare hindernis kan beschouwd worden is iets anders natuurlijk. Dit laatste is in feite het voornaamste. Lag uw fiets op de grond ? Indien ja kan dit misschien als een onvoorzienbare hindernis beschouwd worden. Ik denk eerder dat de tegenpartij eerst uw fiets omvergeduwd heeft om er daarna over te rijden. U beweert dat U een vallende fiets gehoord heeft. Misschien had de tegenpartij dat ook moeten horen en had hij dan onmiddellijk moeten stoppen. Waarom heeft de tegenpartij dit niet gehoord. Dit zijn slechts enekele mogelijk te volgen gedachtengangen....

sniper

#5 , 11 jan 2008 21:32

het enige dat hier kan gebeuren is dat jij een bekeuring krijgt voor fout parkeren, en de tegenpartij zal de schade moeten vergoeden
het is idd zo dat hij je fiets niet mag beschadigen omdat jij verkeerd geparkeerd staat

het zou mooi zijn moest iedereen de fouten van de anderen zelf mogen bestraffen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#6 , 17 jan 2008 14:28

geachte heer,

de vraag die voornamelijk speelt is of Uw fiets inderdaad een onvoorzienbare hindernis uitmaakte.

Indien deze niet te zien was voor tegenpartij, bij het uitvoeren van zijn manoeuvre zal U wellicht aansprakelijk worden gesteld.

Indien deze wel te zien was, heeft tegenpartij een voorzienbare hindernis aangereden en zal minstens een gedeelde aansprakelijkheid uitgesproken worden.

mvg

Terug naar “Verkeersongevallen”