Wanneer er geen betwisting is, is er geen probleem, wanneer er wel betwisting is, kan er gepoogd worden tot een minnelijke schikking. Gaat dit nog niet dan kunt ge Uzelf verdedigen(eventueel met raad van kennissen die goed op de hoogte zijn van de materie). Het is niet uw advokaat (die zoals u zegt zeer duur is) die beslist hoe het zal aflopen maar steeds de RECHTER. Een advokaat kan soms de zaken onnodig vertragen en is niet altijd de beste raadgever.(soms werkt hij tegen)
Joris, als je een probleem hebt met je wagen zijn er drie mogelijkheden:
ofwel doe je beroep op een garagist en is de kans dat je probleem goed opgelost zal worden hoog;
ofwel begin je zelf aan je wagen te prutsen en riskeer je dat het probleem alleen maar erger zal worden of slechts matig opgelost zal raken;
ofwel behoor je tot de 1% Belgen die echt iets van wagens afkennen en ben je een gelukzak.
Wat ik wil zeggen is: kwaliteitsvol advies mag iets kosten. Het cliché dat elke advocaat een geldverslindende wolf in schaapsvacht is gaat niet op.
Ik ken veel mensen die ook denken dat ze vloeren kunnen leggen of muren kunnen bouwen. In het beste geval zien ze snel in dat een vakman dat toch beter kan en dat hem daarvoor betalen niet opweegt tegen de eventuele nadelen. In het slechtste geval zien ze dat pas een jaar of 3 later in wanneer hun tegels beginnen te barsten/verzakken.
Dat er advocaat-charlatans rondlopen, dat zal wel zo zijn, maar dat heb je in alle andere beroepsgroepen ook.
Mijn mening is: zit je met een probleem, probeer dan eerst de omvang ervan in te schatten.
Meestal is het zo dat particulieren hun probleem ofwel serieus overschatten ofwel ernstig onderschatten. Het is de bedoeling van ons forum om daar een beetje "helderheid" in te scheppen.
Zit je met een ernstig probleem, contacteer dan iemand die bekend is met de materie. Probeer het niet zelf, want de kans dat het nog erger wordt is zeer groot.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een "gemakkelijk te winnen"-zaak verbrod wordt door amateurisme.
Voor alle duidelijkheid: zelf ben ik bedrijfsjurist en geen advocaat, dus ik voel zeker geen nood om de advocaten te "verdedigen".