uitbetalen schade ongeval

lieve
Topic Starter

uitbetalen schade ongeval

#1 , 21 dec 2007 14:16

Beste,

In augustus 2005 een ongeval gehad met mijn fiets. Ik was wel in de fout en de schade aan de auto is direkt vergoed geweest via de familiale. Mijn lichamelijke schade moest vergoed worden door de verzekering van de auto (wet zwakke weggebruiker).
Ik heb bij dit ongeval 2 voortanden verloren, tandbeen gebroken. Er werd een som van ongeveer 12.000 euro opgesteld door mijn tandarts.
De verzekering wou mij 2.000 euro uitbetalen. Ik ging hiermee niet akkoord en een jaar later (augustus 2006) werd een onafhankelijke arbitter aangesteld. Een jaar later (augustus 2007)bleek die mijn hele dossier verloren te hebben en moest alles weer van voorafaan beginnen. Er was een bijeenkomst met mijn tandarts, expert verzekering en de arbitter. Hier werd een beslissing genomen (zonder bewijzen : platen, afdrukken,..., gezien die allemaal in het verloren dossier zaten.
Nu zouden ze mij ongeveer 2.500 euro willen uitbetalen. Dit zou een deeltje van mij kosten dekken.
Wat gebeurt er als ik niet akkoord gaan. Indien het langs het gerecht moet kan dit zonder dat er nog bewijzen zijn. Heb intussen wel mijn tanden in orde laten zetten. Ze kunnen toch niet verwachten dat iemand van 21 jaar jaren zonder voortanden loopt.
Zijn ze verplicht om interest te betalen en hoeveel bedraagt die ? wat met de morele schade ?
Dank voor het antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
job

#2 , 22 dec 2007 15:52

Je kan je het best wenden tot je verzekeringsagent. Hij is hier de meest aangewezen persoon om op al je vragen en opmerkingen een duidelijk antwoord te geven.

j.demoor

#3 , 23 dec 2007 13:16

“Art.29bis.§ 1. Bij een verkeersongeval waarbij een of meer motorrijtuigen betrokken zijn...wordt...alle schade geleden door de slachtoffers...voortvloeiend uit lichamelijke letsels...met inbegrip van de kledijschade, hoofdelijk vergoed door de verzekeraars die de aansprakelijkheid van de eigenaar, de bestuurder of de houder van de motorrijtuigen overeenkomstig deze wet dekken...”(21 NOVEMBER 1989. - Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen).

Indien u met de voorgestelde vergoeding niet akkoord gaat dan dient u de rechter hierover te doen beslissen.

Indien u beschikt over een ‘familiale verzekering’(=12 JANUARI 1984. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten tot dekking van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst met betrekking tot het privé-leven.) MET rechtsbijstand dan kan u daaraan de daartoe nodige rechtsbijstand vragen.

‘De vergoedende intresten maken een vergoeding uit voor de bijkomende schade,welke bestemd is om de schade te compenseren die het gevolg is van de muntontwaarding en van de vertraging in de vergoeding.Aangezien deze intresten betrekking hebben op de hoegrootheid van de schade moet de intrestvoet door de rechter worden bepaald‘(Cass. 6 januari 1993,Verkeersrecht 1993,166).

‘voortvloeiend uit lichamelijke letsels‘ omvat ook de [b]morele[/b]
schade die uit die lichamelijke letsels voortvloeit.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”