tegenpartij niet verzekerd

lieve
Topic Starter

tegenpartij niet verzekerd

#1 , 21 dec 2007 13:59

Beste,

heb enkele maanden geleden een werkongeval gehad met mijn fiets.
Iemand heeft mij omver gelopen op het fietspad. Alle lichamelijke schade, ambulance, ziekenhuis, enz. is vergoed door mijn werkgever.
De schade aan mijn nieuwe fiets moet betaald worden door de tegenpartij maar aangezien deze geen familiale verzekering heeft en op alle brieven niet reageert heb ik nog altijd mijn centen niet gezien. Volgens mijn rechtsbijstand is de som (400 euro) te klein om gerechtelijke stappen te zetten.
Wat kan ik doen om te krijgen waar ik recht op heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
job

#2 , 22 dec 2007 15:55

Vraag aan je eigen verzekeringsmaatschappij of zij bereid is deze 400 euro te betalen aan jou. De kosten om een terugvordering van de tegenpartij te krijgen zijn immers hoger dan deze 400 euro. Wellicht zullen zij hiertoe bereid zijn. Informeer eveneens naar de voorwaarden van de insolvabiliteitsclausule in je rechtsbijstandsverzekring.

j.demoor

#3 , 23 dec 2007 13:10

“Art.93.De verzekerde, bij verschil van mening met zijn verzekeraar over de gedragslijn die zal worden gevolgd voor de regeling van het schadegeval en na kennisgeving door de verzekeraar van diens standpunt of van diens weigering om de stelling van de verzekerde te volgen, heeft het recht een advocaat van zijn keuze te raadplegen onverminderd de mogelijkheid om een rechtsvordering in te stellen...”(Wet landverzekeringsovereenkomst 25 juni 1992)..

Onderzoek zorgvuldig de tekst van uw rechtsbijstandsverzekering.Indien deze de verzekeraar er niet van ontheft rechtsbijstand te verlenen voor door u geleden schade van hoogstens 400 euro dan dient die verzekeraar u in het aangehaalde geval rechtsbijstand te verlenen.Maan hem in dat geval daartoe aangetekend aan.

Indien uw aanmaning faalt dan kan u ook klacht neerleggen bij :
Ombudsdienst Verzekeringen(K.B.22/02/1991) http://www.ombudsman.as/nl/home/index.asp

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#4 , 17 jan 2008 14:34

geachte,

dit komen wij vaak tegen; rechtsbijstandsverzekeraars die aanhalen dat de som niet voldoende is om een procedure op te starten.

400 € is evenwel wel voldoende ( maar niet interessant voor een rechtsbijstandverzekeraar) om te procederen.

De rechtsbijstand wil gewoone vermijden dat U een advocaat aanstelt en dat zij die dienen te betalen in een zaak waarbij het niet over een grote som geld gaat.

mvg,

Pieter

Terug naar “Verkeersongevallen”