ongeval niet verzekerde geparkeerde wagen

wr426f
Topic Starter

ongeval niet verzekerde geparkeerde wagen

#1 , 19 dec 2007 18:15

hallo,zie hier mijn bijna onwaarschijnlijk verhaal:
ik heb zondagmorgen mijn oldtimer op straat gezet(om te kuisen) maar de wagen is nog niet verzekerd, ik woon in een doodlopend straatje waar 4 huizen staan, en ja het moet lukken maar mijn overbuurvrouw rijdt van haar oprit zonder kijken en knalt erop, ze geeft onmiddelijk toe dat het haar fout is en we vullen een aanrijdingsformulier in , dit brengt zij binnen bij haar verzekering. ik heb naar haar verzekering gebeld en ze doen moeilijk dat de wagen niet verzekerd is.
Mijn vraag is, hoe moet het nu verder?
Ik mocht mijn wagen niet op straat zetten maar dit wil toch niet zeggen dat iemand er zomaar mag tegen rijden?
Wat moet of kan ik doen?
graag hulp,

mvg,
Danny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 dec 2007 10:48

“Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(Burgerlijk Wetboek).

Het niet verzekerd zijn van uw beschadigd voertuig ontheft de schadeverwekker niet van deze verplichting.

“Art.2.§ 1. Tot het verkeer op de openbare weg...worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst...Art.22.§ 1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt...op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet...worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd frank tot duizend frank, of met een van die straffen alleen.”(21 NOVEMBER 1989. - Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen).

“Art.29.Iedere gestelde overheid, ieder openbaar officier of ambtenaar die in de uitoefening van zijn ambt kennis krijgt van een misdaad of van een wanbedrijf, is verplicht daarvan dadelijk bericht te geven aan de procureur des Konings bij de rechtbank binnen wier rechtsgebied die misdaad of dat wanbedrijf is gepleegd of de verdachte zou kunnen worden gevonden, en aan die magistraat alldesbetreffende inlichtingen, processen-verbaal en akten te doen toekomen.”(Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

Ook de burgerlijke rechter,bij wie u zonodig uw vordering tegen de verzekeraar van de schadeverwekker aanhangig maakt is zulke ‘gestelde overheid,openbaar officier of ambtenaar’.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

wr426f
Topic Starter

#3 , 21 dec 2007 14:25

bedankt

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”