Dus: aangezien je richtingaanwijzer al aan stond, diende de motorrijder iedereen links in te halen, behalve jou. Jou moest hij rechts ingehaald hebben.16.3. Het inhalen geschiedt links.
Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
Beste,
op het moment dat ik terhoogte van de tankstation was stopte ik omdat er nog tegenliggers waren die vanuit mechelen richting leuven reden en 10 meter voor mij was er een vrachtwagen aan het uitladen en achter mij stonden nog 3 a 4 wagens ik gebruikte mijn pinker zodat de bestuurders achter mij wisten dat ik naar de tankstation wou gaan.
Mvg haimar
Er staat ook "en zich naar links begeven heeft". Ik lees in de post van Haimar nergens dat hij zich ook naar links begeven had. Zolang men geen beweging gemaakt heeft naar links mag men nog altijd links worden ingehaald.Dan even wegcode 16.3:16.3. Het inhalen geschiedt links.
Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
Hij was toch al aan rijden toen het ongeval gebeurde.Op het moment dat al de tegenliggers voorbij zijn gereden en het veilig was om de oversteek te maken naar de tankstation gaf ik gas om de tankstation op te rijden en ineens rijd er een motobestuurder mij aan langst mijn linkerkant die de 3 a 4 wagens heeft ingehaald die achter mij waren en mij dan precies ook wou inhalen maar hij heeft het dan volledig verkeerd ingeschat.
TS : "ik gebruikte mijn pinker zodat de bestuurders achter mij wisten dat ik naar de tankstation wou gaan."Er staat ook "en zich naar links begeven heeft". Ik lees in de post van Haimar nergens dat hij zich ook naar links begeven had. Zolang men geen beweging gemaakt heeft naar links mag men nog altijd links worden ingehaald.Dan even wegcode 16.3:16.3. Het inhalen geschiedt links.
Omdat het geen simpele vraag is ...Waarom voel ik hier weer een nutteloze discussie opduiken voor dergelijke simpele vragen??
Larie & apekoolDiegene die eerst aangaf aan zijn "manoeuvre/rijbeweging" te zijn begonnen heeft voorrang.
Het voorbijrijden van een stilstaande rij voertuigen, is een maneuver door de motorrijder.Op het moment dat al de tegenliggers voorbij zijn gereden en het veilig was om de oversteek te maken naar de tankstation gaf ik gas om de tankstation op te rijden en ineens rijd er een motobestuurder mij aan langst mijn linkerkant die de 3 a 4 wagens heeft ingehaald die achter mij waren en mij dan precies ook wou inhalen maar hij heeft het dan volledig verkeerd ingeschat.
Er is misschien nog een tweede vak voor het tegenliggend verkeer. En dit verkeer was reeds gepasseerd.Het voorbijrijden van een stilstaande rij voertuigen, is een maneuver door de motorrijder.Op het moment dat al de tegenliggers voorbij zijn gereden en het veilig was om de oversteek te maken naar de tankstation gaf ik gas om de tankstation op te rijden en ineens rijd er een motobestuurder mij aan langst mijn linkerkant die de 3 a 4 wagens heeft ingehaald die achter mij waren en mij dan precies ook wou inhalen maar hij heeft het dan volledig verkeerd ingeschat.
Als u correct naar links bent uitgeweken - zoals verplicht bij een richtingsverandering naar links - kan de motorrijder niet op een normale plaats op de rijbaan rijden en is zijn maneuver nog bezig.
Probleem is dat die blijkbaar voorbij kwam terwijl u stond te wachten om af te slaan en er tegenliggers passeerden ...
Dat kan echter niet als u voldoende naar links bent uitgeweken ... dan is daar geen plaats.
Als de motorrijder een manoeuvre uitvoerde, en TS voerde een manoeuvre uit... Begrijpt u waar ik naartoe wil?Het voorbijrijden van een stilstaande rij voertuigen, is een maneuver door de motorrijder.Op het moment dat al de tegenliggers voorbij zijn gereden en het veilig was om de oversteek te maken naar de tankstation gaf ik gas om de tankstation op te rijden en ineens rijd er een motobestuurder mij aan langst mijn linkerkant die de 3 a 4 wagens heeft ingehaald die achter mij waren en mij dan precies ook wou inhalen maar hij heeft het dan volledig verkeerd ingeschat.
Als u correct naar links bent uitgeweken - zoals verplicht bij een richtingsverandering naar links - kan de motorrijder niet op een normale plaats op de rijbaan rijden en is zijn maneuver nog bezig.
Probleem is dat die blijkbaar voorbij kwam terwijl u stond te wachten om af te slaan en er tegenliggers passeerden ...
Dat kan echter niet als u voldoende naar links bent uitgeweken ... dan is daar geen plaats.
De vraagsteller voert nadrukkelijk GEEN maneuver uit .Als de motorrijder een manoeuvre uitvoerde, en TS voerde een manoeuvre uit... Begrijpt u waar ik naartoe wil?
Simpele vraag dus...
Klopt niet, dan moet er een ononderbroken witte lijn zijn.(steenweg met 2 rijstroken waarvan elk van die rijstroken een 1 richting verkeer is)