vervangings- of mutatieduur

phantomtwister
Topic Starter

vervangings- of mutatieduur

#1 , 07 jan 2015 11:36

Op 19 december 2014 hebben we een ongeval gehad. Iemand heeft ons achteraan aangereden waardoor we in ons recht waren.
Op 30 december 2014 heb ik van de verzekering een mail gekregen dat de auto totaal verlies is. De datum op het formulier van de expert staat wel op 24 december.

Vandaag op 7 januari heb ik terug een mail gekregen van de expert met het bedrag dat we mogen verwachten.
De prijs van de wagen is hetgeen je ongeveer nog op internet terug kan vinden.
Maar er staat ook nog bij :
+ 6 dagen vervangingsperiode
+ takelkosten op faktuur (OK)

We redden ons nu al de hele tijd met 1 wagen, wat soms wel wat extra kosten en inspanningen vraagt. (sportauto als 2e wagen, en treinvervoer)
We hebben geen vervangwagen genomen omdat de verzekering ons vertelde dat we maar 20 euro per dag krijgen, en daarvoor kun je geen auto huren.

Maar op het internet lees ik over vervangings- of mutatieduur (tijd nodig voor de aankoop van een nieuw voertuig: vb. 30 dagen aan x 20 €/dag)
Dus voor mij komt dat over dat dit de duur is tot wanneer je effectief je geld ontvangen hebt, en een ander voertuig kan kopen. Of heb ik het mis?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
phantomtwister
Topic Starter

#2 , 07 jan 2015 12:28

Op de website van elfri lees ik het volgende. Dus kan ik volgens mij wel meer uithalen dan?

Op welke vergoedingen kan u aanspraak maken bij totaal verlies?

- vervangingswaarde ( dus de waarde vóór ongeval) te verminderen met de wrakwaarde;
- 21 % B.T.W. op de vervangingswaarde (op het niet aftrekbaar deel)
- fiscale zegels voor de (her)inschrijving van de nummerplaat;
- belasting op de inverkeersstelling (B.I.V.);
- sleepkosten volgens factuur (B.T.W. inbegrepen):
- wachttijd: het aantal dagen tot de beslissing over de schade 20€ per dag, -
- vervangings- of mutatieduur (tijd nodig voor de aankoop van een nieuw voertuig: vb. 30 dagen aan x 20 €/dag
- kosten administratie en achternageloop vb. ex aequo et bono 70,00 €
- vergoedende intrest 7 %, of 5 %, vanaf de dag van het ongeval tot de dag van de betaling
- kosten voor de financiering van het voertuig

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2015 15:05

U moet een onderscheid maken tussen de wachttijd en de mutatie of vervangingsduur.

Tot op het ogenblik dat de expert laat weten dat het voertuig totaal verlies is kan nog niets doen. Dit is de wachttijd.

Vanaf het ogenblik dat de expert laat weten dat het voertuig een totaal verlies is weet u dat het voertuig niet zal hersteld worden en kan u beginnen een ander voertuig te zoeken. De mutatietermijn (of vervangings-) is de termijn die nodig is van dat ogenblik tot op het ogenblik dat u over een nieuwe voertuig kan beschikken. Als u op een normale manier handelt heeft u recht op de effectieve tijd de hiervoor nodig is. Als er geen andere gegevens beschikbaar zijn wordt doorgaans een forfait van 15 dagen toegekend.

Belangrijk is dat u het expertiseverslag niet voor akkoord ondertekend met de vermelding van een mutatietermijn van zes dagen. Wat dat betekent dan dat u met die zes dagen akkoord gaat. U kan akkoord gaan met het principe van het totaal verlies en de waarde van het voertuig voor het ongeval, zonder akkoord te gaan met de mutatietermijn. Vermeldt dit dan duidelijk. Het is niet de taak van de aangestelde deskundige om zich uit te spreken over de mutatietermijn.

Reclame

phantomtwister
Topic Starter

#4 , 07 jan 2015 17:52

De verzekering zal me 9 dagen geven. Maar dat stelt mij niet in de mogelijkheid om meteen een nieuwe wagen te gaan halen.
Ik zou eerst graag het geld op mijn rekening hebben om dan te kijken.

Terug naar “Verkeersongevallen”