ongeval met vliegende bromfietser

PG
Topic Starter

ongeval met vliegende bromfietser

#1 , 22 jun 2007 17:56

Onlangs had ik een ongeval waarbij een bromfietser aan zeer hoge snelheid mij niet meer kon ontwijken. ikzelf ben de bestuurder van een auto. Bij het afslaan, op een kruispunt, naar links moest ik een fietspad kruisen(dubbele richting). Na gestopt te hebben om het verkeer dat voorrang had door te laten ben ik die straat ingereden. op het moment dat ik het fietspad kruis rijd een bromfietser frontaal in mijn achterdeur (bestuurderszijde).
Gelukkig is de bromfietser er vanaf gekomen met enkele lelijke schaafwonden, het kon erger. Ook de getuigen hebben op het PV verklaard dat de bromfietser een onverantwoorde hoge snelheid had waardoor hij eigenlijk niet goed was op te merken. De kosten aan mijn wagen zijn niet gering, ik wil ze laten herstellen.
Nu is de vraag of dit al op voorhand een verloren zaak is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2007 21:32

Werd proces-verbaal opgesteld?

Geef het aan bij u rechtsbijstandverzekeraar. U hebt vrije keuze van advocaat. Laat deze advies geven.

Als u kan bewijzen dat de bromfiets te hard reed, maar dat is moeilijk, is een gedeelte aansprakelijkheid haalbaar. Vaak oordeelt de rechter dat voetgangers moeilijk de snelheid van een bromfiets kunnen inschatten.

scorpioen

PG
Topic Starter

#3 , 22 jun 2007 21:35

Dank voor uw antwoord,

Er is inderdaad een Pv opgesteld.
Ook in de verklaring van de getuige is letterlijk te lezen dat de bromfietser aan een "zeer hoge snelheid" op het fietspad reed.

mvg

Reclame

fantaflesdopke

#4 , 05 nov 2007 11:11

Ging het om een snorfiets (klasse a) of een bromfiets/scooter (klasse b) ??

Ik meen mij te herinneren dat klasse B niet meer op een fietspad mag rijden, tenzij er specifieke aanduidingen staan dat men er verplicht moet plaatsnemen omwille van het type rijbaan.

Anderzijds vermoed ik ook dat je, omdat je een rijbaan kruist, hier moeilijk in je recht zal worden gesteld. Ook al reed de bromfiets te snel ...

Terug naar “Verkeersongevallen”