Aanrijding portier open

segersrosaline
Topic Starter

Aanrijding portier open

#1 , 16 okt 2013 13:39

Beste,

Ik had vandaag een ongeval gehad met de openbare bus. Ik had mijn auto geparkeerd, en ik wilde uitstappen en ik zag de bus aankomen maar hij had ruim voldoende de ruimte om mij te ontwijken, ik deed mijn deur open en boem hij kwam meer naar mij richting toe, en mijn deur is weg. Hierbij de foto ( http://imageshack.us/g/1/10355603/" onclick="window.open(this.href);return false; ) Als je kunt zien heeft hij heef veel ruimte nog en reed ook nog op de fietspad. Is dit mijn fout of sta ik in mijn recht?

Mvg,

Rosaline

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 16 okt 2013 14:01

Artikel 28. Openen van portieren

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.
...ik zag de bus aankomen maar hij had ruim voldoende de ruimte om mij te ontwijken, ik deed mijn deur open en boem...
U bent hier in fout. Uw uitgangspunt dat de bus voldoende ruimte had om U te ontwijken druist in tegen bovenstaand artikel. U mocht gewoon uw portier niet geopend hebben in deze situatie.

ps. Wat U denkt dat een fietspad is, is hoogstens een fietssuggestiestrook en doet eigenlijk niet ter zake.

segersrosaline
Topic Starter

#3 , 16 okt 2013 14:03

Dag Lightning wat zou ik moeten zeggen als om niet in fout te zijn? Dus door de verklaring hierboven ben ik in fout

Reclame

Lightning

#4 , 16 okt 2013 14:07

Het is niet uw verklaring die maakt dat U in fout bent, maar het feit dat U uw portier geopend hebt.

segersrosaline
Topic Starter

#5 , 16 okt 2013 14:09

Dus stel dat ik een portier zie dat geopend is op 50m afstand en ik kon ontwijken maar omdat ik er geen zin in heb, dan mag ik er tegen rijden zonder in fout te zijn. Als dit zo is dan rij ik alle geopende portier auto's aan om schade te vragen, toch

segersrosaline
Topic Starter

#6 , 16 okt 2013 14:25

Is dat niet zo, dus iemand die de deur openlaat is altijd in fout, is dat wat de wet nu bedoeld.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 okt 2013 15:05

En stond u dan niet geparkeerd op het fietspad?

Waar staat in de wegcode dat zo'n schildering aangeeft dat het een fietspad is?

segersrosaline
Topic Starter

#8 , 16 okt 2013 15:21

een fietsstrook misschien verkeerd gezegd. Maar volgens jullie ban ik zowiezo in fout, toch?

Franciscus

#9 , 16 okt 2013 15:23

Een vriend van mij heeft ook zoiets meegemaakt.
Er was een 'licht' gewonde bij (schaafwonde).
Resultaat geldboete en een maand voorwaardelijk.

segersrosaline
Topic Starter

#10 , 16 okt 2013 15:39

Franciscus dag franciscus, en hoeveel droeg de geldboete en waarom een maand voorwaardelijk, moet je hiervoor ook naar de gevangenis, amai wat een leven zeg.

Streets

#11 , 16 okt 2013 16:21

geen fietspad, maar een fietssuggestiestrook. fietsers hoeven deze niet te volgen en voertuigen moeten zoveel mogelijk rechts van de rijweg rijden, dus in principe op deze fietssuggestiestrook. (waar is dit ergens in Brussel?)

mava105

#12 , 16 okt 2013 16:24

Ik denk dat je niet veel kans maakt hier uw gelijk te halen. Verzekering zal u bijna 99 % zeker in het ongelijk stellen.
Jij hoorde uit te kijken en uw deur niet open te doen als die bus eraan kwam.

segersrosaline
Topic Starter

#13 , 16 okt 2013 16:36

Met andere woorden geen kans om hieruit te komen, wat zou ik dan wel moeten zeggen om grote kans van slagen te krijgen

Angel87

#14 , 16 okt 2013 16:58

Niets. U heeft een fout gemaakt en zal daar uw verantwoordelijkheid voor moeten nemen.

Wees blij dat er niemand gekwetst is geraakt.
Alis Volat Propriis

Didymus

#15 , 16 okt 2013 17:00

Franciscus dag franciscus, en hoeveel droeg de geldboete en waarom een maand voorwaardelijk, moet je hiervoor ook naar de gevangenis, amai wat een leven zeg.
Dat heet onopzettelijke slagen en verwondingen.

Ik ben in het begin van het jaar met de fiets tegen een portier geknald en op de tramsporen in de middenberm terecht gekomen. Veel geluk gehad dat er op dat moment geen tram voorbij kwam.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Verkeersongevallen”