Dervingsvergoeding

Bert Maes
Topic Starter

Dervingsvergoeding

#1 , 10 feb 2011 03:41

Beste,
Heb een ongeval gehad en was genoodzaakt nieuwe wagen aan te kopen.
De tegenpartij is aansprakelijk gesteld.
Op de bestelbon van de nieuwe wagen staat vermeld dat de garagehouder tot levering nieuwe wagen me gratis een inloopwagen ter beschikking stelt. De inloopwagen is van een lagere categorie dan de schadewagen en de nieuw aangekochte wagen.
De levering van de wagen is pas over 4 maand.
Op welke dervingsvergoeding heb ik recht?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Purple

#2 , 14 feb 2011 07:52

Ik heb een dik jaar geleden in dezelfde situatie gezeten.

Aangereden door noord-afrikanen met de nederlandse nationaliteit, met een belgische auto van een vriend, die dan weer was verzekerd(gelukkig maar) door weer een andere vriend........je kent het wel :twisted:

Eerst een 2-3 weken in het ongewisse of het perte total was of niet, dan nog weken wachten op herstelling/goedkeuring verzekering.

Ik reed met een BMW Touring en kreeg als vervangwagen 'een matchbox met brommer-motor en belachelijke reclame-stickers' :lol:

Het van onderstaande tekst gebruik proberen te maken, maar is me niet gelukt.
Misschien heb jij meer chance.

gebruiksdervingsvergoeding (ook "onbruikbaarheidsvergoeding" of "stilligschade" genoemd), nl.:

wachttijd*, zijnde het aantal dagen waarin de benadeelde in het ongewisse is gebleven over de duiding totaal verlies, aan 800 fr. of juister 20€ per dag, dus 10 dagen wachttijd x 20€: 200 €

vervangings- of mutatieduur : 30 dagen x 20 €=: 600 €

mosselscampie

#3 , 21 feb 2011 17:17

Normaliter krijgt u enkel gebruiksderving (voor een voertuig van dezefldfe aard ==> een BMW 116 & 535 beide ingeschreven als personenwagen zijn van dezelfde aard, categorie of klasse die u er zelf aan geeft doet er niet toe ...) als u kunt aantonen (factuur) dat u gebruik maakte van een ander voertuig voor:
Indien herstelbaar, de duur van de herstelling.
Indien totaal verlies: 6 dagen.

Weet echter dat er bepaalde overeenkomsten zijn in de verzekeringen die bedragen voorschrijven waaraan niemand onderuit kan (standaard derving voor een personenwagen bij meeste maatschappijen is bvb 20 euro), dus afkomen met een dure wagen terwil je zelf maar met een gewone rijdt is nutteloos.

U kunt, indien voorval geregeld is in gemeen recht (geen RDR dus), altijd proberen er meer uit te halen via rechtsbijstand.

In uw geval zou ik blij zijn dat ik een gratis wagen mag gebruiken van de garage :)

Reclame

cdelahaye

#4 , 25 feb 2011 20:40

RDR of gemeen recht ?

Terug naar “Verkeersongevallen”