Rol van de politie bij het opstellen van een pv

ivanjacobs
Topic Starter

Rol van de politie bij het opstellen van een pv

#1 , 26 aug 2010 00:29

Hey,

Vanavond werd mijn moeder aangereden toen ze uit de parking van een hospital uitreed.
Zij stond stil en een andere dame kwam achteruit gereden van haar parkeerplats en reed tegen haar.
Ik kwam wat later aan.
Ze kwamen niet overeen dus we belden de politie.

Ik vond dat de politie zich totaal NIET onpartijdig gedroeg.
De andere dame begon direct met : ik zag dat het vreemdelingen waren en ik dacht ik ga de politie bellen. (enfin ik hoopte dat dit niets zal uitmaken) En ik had de polite gebeld

De dame bleef 20 minuten met de politieagent in de wagen.
Hij maakte de documenten op en roepte mijn moeder.
De andere dame bleef in de wagen zitten.
Mijn moeder heeft niet haar kant van het verhaal mogen vertellen.

De enigste wat de agent vroeg was als mijn moeder akkord was met de tekening dat hij had opgemaakt.

Ik keek ernaar en vroeg hoe zie ik op die tekening dat mijn moeder stil stond.
De antwoord was het: is een tekening je kan daar geen beweging mee uitdrukken.

Hij vroeg om te een handtekening te zetten. Ik las de papier en het bleek dat hij nergens iets had aangeduid in de vakskes aan mijn moeders zijde.

Alle verklaringen waren langs de andere kant.

Ik vroeg waar zie ik dat mijn moeder stil stond.

Dat mocht bij de opmerkingen komen.
Ik mocht het van de agent niet invullen.
Aangezien mijn moeder niet zo goed ned spreekt en schrijft. Ik heb dan gevraagd dat hij het invult.

Ik vind dat de agent totaal niet onpartijdig was.
Ik ben niet zeker dat de documenten goed zijn ingevoeld.

Mijn vraag is:
Wat zijn de fouten dat de agenten gemaakt hebben?
Welke invloed heeft een slecht opgestelde pv?
Wat kunnen we doen om die alsnog deftig te laten opstellen?
Wat kan ik doen om de 2 agenten te laten straffen?
Kan ik een klacht indienen?
Had mijn moeder recht op een beedigde vertaler aangezien dat ik niet uit haar naam mocht sprekken?

Ik wil zeker niet het woord racisme in mijn mond nemen. Ik vind dat die wordt misbruikt. Ik vond gewoon dat ze niet onpartijdig waren. En ik dacht dat dit juist de bedoeling was bij een pv door de politie. Een derde onpartijdige da feiten laten vaststellen om ze later in een proces te gebruiken. Het feit dat mijn moeder niet goed ned spreekt heeft zeker in haar nadeel gespeeld. En ik vond het ook vreemd dat ze geen verklaring heeft opgegeven. Ook dat andere dame gewoon is blijven zitten en haar comentaar op alles gewoon bleef geven.

Bedankt voor jullie reacties hierop

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2010 10:35

Ik heb de indruk dat het hier niet gaat om het opstellen van een proces-verbaal, maar over het invullen van een "Europees aanrijdingsformulier". Een gemeenschappelijk formulier in te vullen voor de verzekeringsmaatschappijen, met een karbondoorslag zodat elke partij één exemplaar heeft.

Het invullen van dit formulier gebeurt normaal door de partijen, zonder tussenkomst van de politie. Wel blijkt het een praktijk te zijn dat als de politie wordt opgeroepen voor een ongeval, en er geen gekwetsten zijn, zij geen proces-verbaal opstellen, maar partijen helpen bij het invullen van dit aanrijdingsformulier. Dit helpen kan in de praktijk zover gaan dat zij alles opschrijven, een tekening maken en partijen enkel hun handtekening plaatsen.

Wie het formulier invult is van geen belang. De politie mocht u niet verbieden de versie van uw moeder op te schrijven. Van belang is dat de bestuurder zijn handtekening plaatst in het daarvoor voorziene vak. Het plaatsen van de handtekening betekent dat deze bestuurder akkoord gaat met wat ingevuld staat in zijn vak 14 "opmerkingen" en met de schets. De schets is een gemeenschappelijke schets, waarmee beide bestuurders door de ondertekening te kennen geven ermee akkoord te gaan.

Dit aanrijdingsformulier is het belangrijkste stuk voor de verzekeringsmaatschappijen, en eventueel de rechter, om de aansprakelijkheid vast te stellen.

Franciscus

#3 , 26 aug 2010 10:59

Parking ziekenhuis ... privaat terrein - hoe groot - enz --- dus is tussenkomst politie in principe niet nodig noch zijn ze bevoegd.
Tegenpartij zal het 'beter' hebben uitgelegd ... stonden er onwaarheden langs UW kant van het dokument.

Wat niet kan :
1 -tegenpartij samen met u in de wagen laten zitten. U en uw moeder hebben dezelfde rechten en plichten. Als er dan discussie zou zijn dan kan er nog steeds eventjes overlegd worden.
2 - als poltie NIET reageren als er 'bepaalde' opmerkingen gemaakt worden.

Er zal dus GEEN PV zijn opgesteld gezien dit vermoedelijk een puur burgerlijke zaak is voor de verzekeringen.

U kan altijd een brief schrijven naar de korpschef van die zone met vraag intern toezicht de zaak te laten onderzoeken. Een politieambtenaar moet elke vorm van subjectiviteit weren.
Een aantal vragen vallen dus weg gezien het (vermoedelijk) geen taak is van de politie om tussen te komen.
Langs de andere kant ...men woont hier x jaar en spreekt de taal niet -- los van uw verhaal -- dat vind ik ook niet kunnen - en ik weet ook) dat de overheid daar totaal niks maar dan ook niks heeft voor gedaan de laatste 40 jaar. Immigranten kwamen naar hier en werden aan hun lot overgelaten en nu maar sakkeren dat men problemen heeft. Had men indertijd de verplichting opgelegd aan de
1 - werkgevers om voor huisvesting te zorgen (wettelijke verplichting) -
2 - geen nationaliteitskeuze en geen eigendom - geen firma's kunnen kopen of opstarten alvorens men ten minste een van de landstalen spreekt en schrijft.
3- verplichte inburgeringstrajecten enz ...

U hebt dus overschot van gelijk.

Reclame

Lanox

#4 , 26 aug 2010 11:04

Inderdaad, zoals schorpioen al zegt gaat het waarschijnlijk om het Europees aanrijdingsformulier. De situatie wordt aan de hand van de tekening door beide partijen beschreven. Vervolgens beschrijft elke partij zijn situatie aan de hand van de kruisjes aan ZIJN kant van het formulier. Uw moeder had dus vakje 1 kunnen aankruisen om aan te geven dat ze stil stond.

Dat uw moeder geen of gebrekkig Nederlands spreekt zou geen probleem mogen zijn. Het Europees aanrijdingsformulier is een formulier dat qua vorm altijd identiek is en dat uitgegeven wordt in alle officiële talen van Europa. Ook kan iedereen in vakje 14 zijn opmerkingen kwijt in zijn eigen taal, uw handtekening bevestigt immers alleen uw eigen verklaringen en niet die van de tegenpartij. Enkel indien u niets invult bij uw eigen opmerkingen, kan men aannemen dat u akkoord bent met de opmerkingen van de tegenpartij.

Wat ik niet goed begrepen heb in uw verhaal is of de agenten uw moeder hebben belet om het formulier in te vullen of iets aan te vullen? Indien dit zo is, dat kan en mag dus absoluut niet. U kunt dit bespreken met de korpschef of uw klacht rechtstreeks richten aan het comité P.

Nomic

#5 , 27 aug 2010 21:50

Goede avond,

Wat misschien ook kan wanneer je niet gehoord wordt door de politie wanneer je betrokken bent bij een incident is hem of zn collega vragen om een verklaring op te nemen. In deze verklaring kan je je ongenoegen over de gang van zaken kenbaar maken.

Een jurist vertelde me dat de politie verplicht is op verzoek van een betrokken partij een verklaring op te nemen (eventueel op het politiekantoor) en u daarvan een copy te geven.

Wat echter indien de politieagent of collega weigert de verklaring op te nemen?

Beste groeten
Nomic

Franciscus

#6 , 28 aug 2010 11:19

Verklaring inzake wat.

Het moet een strafbaar feit zijn dat aan de basis van een vaststelling ligt. Geen strafbaar feit geen PV zo simpel.
Wie beslist - wel de onderrichtingen van college PG zijn duidelijk.

Indien geen PV dan wordt er een melding van gemaakt.

Indien een klacht tgo een politiepersoon - dan kan je best op een bureau een officier ( OGP) spreken die het nodige zal doen. Aan de interventieeenheid ter plaatse vragen is niet zo'n goed idee gezien ze meestal beide vaststeller zijn van dezelfde feiten.

Mensen komen met de meest ongelofelijke verhalen naar de politie en denken dat de politie voor alles bevoegd is - wel klacht omdat de huurder de huur niet heeft betaald is niets voor de politie evenmin omdat de eigenaar met een (valse) sleutel in appartement is binnengeweest en vindt dat het daar nogal vuil is.
(Dat is wel strafbaar gezien huisvredebreuk maar tegen de eigenaar dus).

Maar als je u niet lekker voelt bij het gebeuren kan een gesprek met een veranwtoordelijke bij de politie al duidelijkheid brengen.

vanessag

#7 , 05 sep 2010 09:59

een tiental jaar geleden heeft mijn ex dit ook meegemaakt. Hij sloeg een straat in, een éénrichtingsstraat dus je verwacht NIET dat er een wagen uitkomt. Een jong koppel reed toen achteruit de straat uit. Natuurlijk, gevolg, BOEM PATAT :mrgreen:
De politie komt ter plaatse want mijn ex sprak geen nederlands, hij sprak toen "gebroken" engels. Het koppeltje verklaarde dat ze "stilstonden" en dat mijn ex als "een razende zot de straat kwam ingereden" Mijn ex probeert uit te leggen dat dit niet waar was. Hij wou dus het aanrijdingsformulier niet tekenen omdat hij iet akkoord was met wat er opgeschreven werd.
De politie verteld hem dat hij strafbaar is aan vluchtmisdrijf als hij het document niet tekent, ze zeggen hem dat hij verplicht is te tekenen. Hij wist toen niet beter en tekende. Gevolg, in fout gesteld.

Dank U klote politie!!!!!!!

En wees maar gerust, de politie is zeker racist als ze in zulke zaken moeten tussenkomen. Ik werk voor een buitenlandse firma die hier arbeiders aan het werk heeft. Af en toe gebeurd er een accidentje, eigenlijk niets om zich druk over te maken. Maar als de tegenpartij of ik de politie erbij roepen, dan moet ik echt "vechten" om de juiste gegevens op het aanrijdingsformulier vermeld te krijgen. Ze komen toe, zien de buitenlandse nummerplaat en hun mening is al opgemaakt. Zeker als het de politie uit Gent is.

Franciscus

#8 , 07 sep 2010 17:23

Iedere partij tekent op een aanrijdingsformulier enkel voor zijn kant.
Als men een rijbewijs heeft dan wordt men geacht te weten hoe en wat men moet invullen.
Iemand van +18 is verantworodelijk voor HAAR/ZIJN daden.
Indien het dokument niet wordt ingevuld - is er geen uitwisseling van gegevens en kan/is het idd vluchtmisdrijf.

Wat is daar racistisch aan ....

Terug naar “Verkeersongevallen”