Verantwoordelijkheid bij oliespoor?

Morpheuz
Topic Starter

Verantwoordelijkheid bij oliespoor?

#1 , 01 jun 2010 09:15

Hallo,

Een week geleden ben ik tijdens een rit met de motor ernstig ten val gekomen op deze locatie.
Het was droog, helder weer en ik reed 30 km/u. (ik weet dat daar soms zand ligt van de omliggende terreinen).
Zonder enig besef van aanleiding schuif ik echter plots onderuit, ver over het asfalt tot aan de overkant.
Gevolg: motor en motorblok volledig onbruikbaar. Ikzelf had niets dankzij mijn pak.

1 van de mensen die mij is komen helpen heeft mij er op gewezen dat er vlak in en na de bocht een zwart (olie?)spoor te zien was.
Dit was inderdaad het geval en ik heb dit gefotografeerd + de politie dit laten noteren in een PV.
Verscheidene brandweerwagens zijn op aangeven van de politie nog een hele tijd zoet geweest om met schuim en water dat product van de weg te krijgen.

Nu is mijn vraag:
Ik heb een PV, ik heb foto's, ik heb vele getuigen...
Kan ik ten eerste iemand verantwoordelijk stellen voor de staat waarin die baan zich daar bevond?
Ik bedoel, het kan toch niet bedoeling zijn dat ik bij elk ritje dat ik doe bang moet zijn om mijn nek te breken?
Wie en vooral hoe kan ik iemand hiervoor verantwoordelijk stellen?
De gemeente? de overheid?

Ergens heb ik bang dat ze gaan zeggen: Zoek de vrachtwagen die dat spoor heeft achtergelaten.
Maar wie zegt dat dat van een vrachtwagen was? Of hoe lang dat spoor daar al lag?

In ieder geval... alle informatie is welkom.
Ik kan zelf de motor herstellen met 2de handsonderdelen.
Indien dit zou terugbetaald worden ben ik reeds tevreden.

Als ik de volledige moto ga moeten afschrijven en moet beginnen met advocaten en rechtszaken dan zakt de moed me al tot in de schoenen.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jun 2010 10:38

Heb je geen rechtsbijstandsverzekering?

Zowel de gemeente (veiligheidsverplichting) als de eigenaar van de weg (gebrek in de zaak) kunnen aansprakelijk gesteld worden. Het is niet de eerste keer dat dit zou gebeuren voor een olievlek op de rijbaan.

Morpheuz
Topic Starter

#3 , 02 jun 2010 13:04

Heb je geen rechtsbijstandsverzekering?

Zowel de gemeente (veiligheidsverplichting) als de eigenaar van de weg (gebrek in de zaak) kunnen aansprakelijk gesteld worden. Het is niet de eerste keer dat dit zou gebeuren voor een olievlek op de rijbaan.
Toch wel!
Ik ben verzekerd bij Touring Verzekeringen.
Ondanks al hun beloftes en mooie praatjes kan ik ze al enkele dagen op geen enkele manier bereiken.
Ik heb gemaild, gefaxed en al uren in wachtrijen gestaan met muziekjes.

Ik betaal speciaal bij voor depannage en repatriatie bij ongeval maar op de avond zelf kreeg ik ze ook al niet te pakken.
Nochtans 100 keer de nummer nagekeken of hij juist was.
Ik krijg mensen aan de lijn die beweren van AXA verzekeringen te zijn, mensen die opnemen en binnen de seconde terug inleggen, mensen die opnemen en ronduit onbeschoft zijn.
Ik heb reeds gevraagd of ik gebruik kan maken van de BA om iemand verantwoordelijk te stellen, omdat ik het niet normaal vind dat ik bij een ritje met de motor mijn nek bijna breek.
Ik krijg niets van deftige uitleg.
Na 3 keer bellen hebben ze een dossier opgemaakt en mij toegestuurd... vol taalfouten.

Nu ja... dat is nog een ander verhaal.
Ik zit dus met een idioot gebrekkige verzekering die voor 0% haar beloftes en overeenkomsten nakomt.

Mijn vraag is nu hoe ik hier in praktijk aan moet beginnen?
Vraag ik aan de verzekeringsmaatschappij om een schade expert?
Maar bij die verzekeringsmaatschappij krijg ik steeds dezelfde boerin aan de lijn, een zekere Sopie de Mol.
Die mij gewoonweg langs geen kanten verder helpt.

Wat moet ik nu beginnen?
Een klacht tegen mijn verzekeringsmaatschappij?
Een klacht tegen de gemeente?

Het hele verhaal begint stilaan hallucinant te worden.

Reclame

Franciscus

#4 , 03 jun 2010 19:35

Is er door politie PV opgemaakt
1- van oliespoor
2- van uw val op de openbare weg ten gevolge van het oliespoor.

Dan heb je uw verzekering moto en BA - dus vul een Europees aanrijdingsformulier in MET het PV nr en bezorg dat aan uw verzekering.
Heb je een makelaar bel daar eens mee
Heb je geen nr van AXA verzekeringen ... deze zitten ook in Vlaanderen hoor

Morpheuz
Topic Starter

#5 , 07 jun 2010 09:09

Ik snap niet wat een nummer van AXA hiermee heeft te maken. :?:

Ik heb inderdaad een PV waar duidelijk instaat dat het oliespoor is vastgesteld door de politie en dat ik daardoor ten val ben gekomen.
Ook dat het oliespoor zich na de bocht bevond en dat ik het niet had kunnen zien vanuit mijn richting.

Wat niet helemaal duidelijk is, is:
- wie spreek/schrijf ik aan voor mijn schade?
- hoe wordt het bedrag bepaald? Ik heb zelf 2de hands onderdelen nog wel liggen.
Ik kan die gebruiken maar dat kost allemaal natuurlijk ook geld. Ik heb daar alleen geen facturen van.

Alvast bedankt voor enige info.

scorpioen

#6 , 07 jun 2010 09:26

Maar bij die verzekeringsmaatschappij krijg ik steeds dezelfde boerin aan de lijn, een zekere S. M.
Een minimum aan beleefdheid verwacht ik wel van vragenstellers. Wie zulke taal gebruikt moet niet verwonderd zijn minder antwoorden te krijgen.

Franciscus

#7 , 07 jun 2010 18:18

U schrijft van touring en krijg AXA aan de lijn - vermoedlijk zal uw touring bijstand AXA zijn dus probeer eens een nr in Vlaanderen.
Voor de rest heb je nu alles wat nodig is om te starten
Het PV van de politie is uzelf - tegen onbekende die de olie heeft gemorst.
Wat uw vordering tgo overheid welke - gemeente of wegbeheerder laat ik in het midden - ook de kans van slagen --- zij wisten het ook niet he tot uw val -- dan zijn zowel politie als brandweer in aktie geschoten en hebben alle maatregelen getroffen die nodig zijn.

cdelahaye

#8 , 18 jun 2010 21:53

Via je rechtsbijstand kun je claimen. De eigenaar van een publieke weg is immers verplicht deze te onderhouden zoals het een pater familias behoort. Wanneer er geen aansprakelijke derde voor het probleem kan worden aangeduid, kun je een schadevergoeding vorderen van de eigenaar/verantwoordelijke van de weg. Ik zou dus zeggen go for it. Normaliter win je dit, maar in België weet je uiteraard nooit.
Trouwens: je verzekering afsluiten bij touring of ING voor de goedkoopte, met alle respect maar altijd hetzelfde probleem: trek je plan bij ongeval. Uiteraard niet wanneer je de premie moet betalen. Ik geef je 1 raad: betaal wat meer en ga naar een deftige makelaar, hij zal je wel helpen bij problemen; das ook zijn job en hou je niet bezig met Touring,actel of ING want Sofie is om 16U al vertrokken en bij schade trek uw plan. Is dat het verschil in premie waard ?

Franciscus

#9 , 19 jun 2010 10:35

... als de gemeente nagelaten heeft om maatregelen te treffen of als het een wederkerend probleem is waar ze niets aan gedaan hebben.

Een citern verliest olie --- berichten komen via 101 bij politie en BW - deze gaan 'onverwijl' ter plaatse en doen het nodige - andere eenheden worden naar de volgend plaatsen gestuurd. ... in dat geval heb ik mijn twijfels.

Indie

#10 , 21 sep 2010 15:14

Opletten met Touring verzekeringen is de boodschap !

Op 18 augustus 2010 hebben we alle nodige documenten betreffende een schadegeval per post en via fax doorgegeven aan Touring verzekeringen.

We ontvingen een ontvangstbevestiging op 20 augustus. Nadien was er geen teken van leven meer.

Meer dan 2 weken later probeerden we tevergeefs telefonisch contact op te nemen met de betreffende dienst bij Touring. Na 10 minuten muziek
hielden we het voor bekeken. De plaatselijke Touring shop te Aalst kon ons ook al niet verder helpen. Ook zij zouden net zoals iedereen 'on hold' gezet
worden als zij de dienst trachten te contacteren.

Nogmaals een poging tot telefonisch contact met de dienst schadegevallen: deze keer wordt onze oproep na een Franstalige boodschap gewoon beëindigd.

De dag nadien nog maar een keer proberen. We kregen uiteindelijk iemand aan de lijn die ons beloofde dat de expert diezelfde week nog contact zou opnemen met ons om de schade vast te stellen.

Na meer dan 1 maand (!!!) bleven we nog steeds zonder enig bericht. Noch van Touring, noch van het expertisebureau. Na nogmaals telefonisch contact op te nemen met Touring, kregen we iemand (op wel zeer slaperige toon) te spreken die ons doodleuk meldt dat wij dus de partij zouden zijn die in de fout was gegaan bij het ongeval terwijl de documenten zeer duidelijk het tegengestelde aantonen. We zetten zijn fout recht en de slaperige heer weet ons plots te vertellen dat het dossier nog niet eens was doorgestuurd naar de expert!

Na onderzoek via het internet blijkt dat wel meer mensen het slachtoffer zijn van dergelijke toestanden bij Touring verzekeringen. Het gebrek aan communicatie
en efficiëntie getuigt van een onnoemelijk respectloze houding vanwege Touring verzekeringen (als dochterbedrij van AXA) naar de klant toe.
Hoe kan een dergelijke verzekeringsmaatschappij uit het oog verliezen dat zulke toestanden uiteindelijk openbaar worden gemaakt met de nodige schade tot gevolg?

We zullen alvast hieruit onze conclusies moeten trekken

Terug naar “Verkeersongevallen”