Ongeval tijdens testrit

inboxvortexpro
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ongeval tijdens testrit

#1 , 25 feb 2025 11:22

Begin augustus vorig jaar deed ik een testrit met een tweedehandsmotor van een motorhandelaar. Deze motor had een groene plaat. Helaas liep het mis en ben ik onderuit geschoven (oorzaak niet bekend) met die motor, hierbij is niemand anders of niets anders geraakt. Ik zit ondertussen reeds sindsdien thuis ter revalidatie. Nu 25/02/2025 krijg ik de rekening voorgeschoteld van de advocaat van X en zijn verzekeraar Euromex. Volgens mij is dit niet correct aangezien de motor voor testritten verzekerd moet zijn en deze de groene plaat had. Ik ging ervan uit dat de verzekering dan ook deze kosten dekt. Er was geen overeenkomst getekend bij aanvang van de testrit. Op de lijst met kosten staan ook mijn helm, en de oude versleten vest van de handelaar die ik even mocht dragen maar duidelijk zijn beste tijd al had gehad. Op het originele verslag verklaart de eigenaar dat er op het 1ste zicht aan de motor geen schade was te zien. Toch krijg ik een factuur voorgeschoteld van €2.295,40 + interest + gerechtskosten. Aangezien ik niet direct raad weet richt ik mij tot de ervaring van advocaten. Ik kan dit niet betalen aangezien ik niet mag/kan werken sinds mijn ongeval. Het heeft mij al duizenden euro's gekost aan operatie, minder inkomsten wegens niet werken, medicatie en verzorging.. Eind maart moet ik weer onder het mes hiervoor. Wat is jullie advies hier omtrent? Alvast bedankt voor uw deskundig advies.

EscalatorCrow

#2 , 25 feb 2025 11:54

Er was geen overeenkomst getekend bij aanvang van de testrit.
Indien er geen omniumverzekering op het voertuig werd afgesluiten (is geen verplichting), dan zal u er financieel voor moeten opdraaien vrees ik. Zelfs bij een omniumverzekering zou de franchise nog zeer hoog geweest kunnen zijn, want is dan pak goedkoper voor de verzekeringnemer. U zou wel kunnen bekijken of uw familiale tussenkomst biedt. Sowieso ligt de aansprakelijkheid 100% bij u; potje breken = potje betalen, al dan niet via een verzekering.
Betreffende uw medische kosten: bent u nagegaan of de voertuig-eigenaar geen bestuurdersverzekering had ?

Lanox

#3 , 25 feb 2025 12:27

oorzaak niet bekend
Bij een ongeval zonder betrokken tegenpartij hebt u 3 mogelijke oorzaken:
1. motor niet rijwaardig (defect dat aan de basis van het ongeval ligt)
2. wegdek niet rijwaardig (putten, olie, modder, ...)
3. bestuurder niet rijvaardig

Ik rij zelf niet met een motor, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je zelf geen idee hebt waarom je weggeschoven bent.

Reclame

inboxvortexpro
Topic Starter

#4 , 25 feb 2025 12:53

@Lanox, de reden waarom ik de oorzaak niet ken waarom ik ben weggeschoven is omdat ik dit niet herinner, waarschijnlijk door de klap. Ik weet dat ik op de motor aan het rijden was, rustig, en dan is het zwart tot ik recht ga zitten aan de kant van de straat. Ik zou liever ook weten wat er gebeurt is..
@ElcalatorCrow, Er is geen bestuurdersverzekering.

Wat met mijn beschadigde helm die mee op de factuur staat, is dit normaal dat ik zijn verzekering daarvoor moet betalen?
Wat met de originele verklaring van de handelaar tegen de politie dat er op het 1ste zicht geen schade is wanneer hij de motor in de camionette aan het laden was?
En wat met het feit dat er nooit iets getekend is geweest dat ik moet opdraaien voor bepaalde kosten die op voorhand niet zijn meegegeven, achteraf kan met zeggen wat men wil toch?

Bedankt voor jullie input!

LeenW

#5 , 25 feb 2025 12:58

Als er geen andere aanwijsbare reden voor het ongeval is, zal de factuur toch bij u terecht komen. De helm kan u eventueel nog tegen protesteren, maar ik vermoed dat dat niet de grote kost gaat zijn.

Issued

#6 , 25 feb 2025 13:27

Ik vraag me af waarom de verzekeraar iets op jou probeert te verhalen. Is er schade aan nog een derde (4de) partij? Ik lees ook gerechtskosten?

inboxvortexpro
Topic Starter

#7 , 25 feb 2025 13:29

Ik vraag me af waarom de verzekeraar iets op jou probeert te verhalen. Is er schade aan nog een derde (4de) partij? Ik lees ook gerechtskosten?
Dat is exact wat ik me ook afvraag. Er is geen schade aan andere personen/objecten.

Issued

#8 , 25 feb 2025 13:32

Is het enkel de verzekeraar die zich tot u richt of de garagist zelf?

inboxvortexpro
Topic Starter

#9 , 25 feb 2025 13:43

Is het enkel de verzekeraar die zich tot u richt of de garagist zelf?
De brief/factuur die ik ontvangen heb vermeld dat deze advocaat mij schrijft namens de handelaar en zijn verzekeraar Euromex..

bosprocureur

#10 , 25 feb 2025 13:54

Eu***ex (zonder de naam op het forum
te moeten noemen) is verzekeringsmaatschappij, maar zover ik weet "doen" die enkel rechtsbijstand.

Dus in die richting zoeken?

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#11 , 25 feb 2025 17:03

De brief/factuur die ik ontvangen heb vermeld dat deze advocaat mij schrijft namens de handelaar en zijn verzekeraar Euromex..
Dat is een rechtsbijstands-verzekeraar

U heeft schade toegebracht aan de handelaar
U dient die schade bijgevolg te vergoeden

Artikel 6.5 van het nieuwe Burgerlijk Wetboek (voordien Art 1382)

https://www.elfri.be/artikel/foutaansprakelijkheid

Tweedehandsvoertuigen die u uittest voor mogelijke aankoop zijn typisch NIET omnium verzekerd

Inazuma

#12 , 25 feb 2025 17:07

Volgens mij is dit niet correct aangezien de motor voor testritten verzekerd moet zijn en deze de groene plaat had.
Enkel de burgerlijke aansprakelijkheid dient verzekerd te zijn - ingeval de motor nog schade aan anderen (dus niet de handelaar of U) toegebracht had
Ik ging ervan uit dat de verzekering dan ook deze kosten dekt.
Foutje ... dit is potje breken, potje betalen
Toch krijg ik een factuur voorgeschoteld van €2.295,40 + interest + gerechtskosten.
Gerechtskosten ?
Bent u dan al veroordeeld tot het betalen van die kosten ?

Ik kan dit niet betalen aangezien ik niet mag/kan werken sinds mijn ongeval.
Dat is niet het probleem van de schadelijder ...

Inazuma

#13 , 25 feb 2025 17:08

Ik vraag me af waarom de verzekeraar iets op jou probeert te verhalen.
Omdat hij de schade veroorzaakt heeft uiteraard ...

Terug naar “Verkeersongevallen”