Rij-instructeur onafhankelijke getuige bij ongeval?

ValPron
Topic Starter

Rij-instructeur onafhankelijke getuige bij ongeval?

#1 , 08 okt 2009 09:48

Ik heb recent een klein ongeval gehad in de bocht tegen een auto van de rijschool.
Zij nam de bocht te ruim en zijn beweert dat ik ze te nauw nam.
Het is dus woord tegen woord.

Nu wil de examinator die langs haar zat in het voertuig als onafhankelijke getuige tegen mij optreden.
Deze zei me wel vlak na het ongeval, dat hij had kunnen ingrijpen door aan het stuur te trekken zodat ze de bocht minder ruim zou nemen, maar dat niet heeft gedaan omdat het een examen was.
Persoonlijk heb ik niet het idee dat iemand van de rijschool die in het voertuig van de tegenpartij zit, onafhankelijk is.
Klopt dat?

Omdat ik het gevoel had dat dit niet opgelost zou worden had ik een back-to-back regeling voorsteld waar ieder voor zijn eigen kosten zorgt (zo kost het de verzekering ook al niets btw...) maar nu komen ze dus met de rij-instructeur als onafhankelijke getuige af.

Kan ik hier nog tegen in gaan?
Val

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2009 10:34

De rechter beslist altijd soeverein of hij een getuigenverklaring waarachtig vindt of niet. Hiervoor bestaan geen strikte regels.

Er is een verschil tussen een instructeur (die vooraan plaatsneemt) en een examinator (die achteraan in het voertuig zit).

Een instructeur zal veel gemakkelijker beschouwd worden als belanghebbende partij. Zijn getuigenis zal licht wegen. Een examinator kan beschouwd worden als een objectieve getuige.

scorpioen

ValPron
Topic Starter

#3 , 08 okt 2009 12:29

Ja daar ging ik ook vanuit.
Bedankt voor uw snelle reactie scorpioen.

Het is alsof ik verantwoordelijke van een bouwteam ben, mijn leerling met leercontract iets stuk maakt en ik dan als onafhankelijke getuige op zal treden. is toch niet logisch? Het is toch normaal dat die instructeur partij trekt voor de rijschool?
Elders krijg ik volgend antwoord:

Onafhankelijke getuige is persoon die geen familieband heeft met de betrokken persoon. De instructeur is dus onafhangkelijke getuige,een buur enz, ook.
U zal de zaak dan ook niet kunnen winnen. U zal de kosten aan uw voertuig zelf moeten dragen, en uw bonus malus zal stijgen. De kosten van de tegenpartij worden vergoed door de verzekering.

Klinkt helaas minder positief...

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 okt 2009 12:42

Het is alsof ik verantwoordelijke van een bouwteam ben, mijn leerling met leercontract iets stuk maakt en ik dan als onafhankelijke getuige op zal treden. is toch niet logisch? Het is toch normaal dat die instructeur partij trekt voor de rijschool?
Dat is inderdaad zo. Daarom schreef ik ook dat het getuigenis van een instructeur zeer licht weegt.

Het antwoord dat u ergens anders kreeg (over familiebanden) is onzin.

Uiteraard zal het getuigenis van een familielid door de rechter met een nodige korreltje zout bekeken worden. Maar dat is ook zo voor het getuigenis van personen die geen familielid zijn, maar vrienden, inzittenden in een voertuig enz.

Ik herhaal: er bestaat geen wettelijke definitie van "onafhankelijke" getuige. De rechter oordeelt volledig vrij of hij de verklaring van iemand gelooft of niet.

scorpioen

ValPron
Topic Starter

#5 , 08 okt 2009 13:25

Ok heel erg bedankt voor je reactie.

Groeten Val

Terug naar “Verkeersongevallen”