Auto beschadigd door kastanjes

FilipV
Topic Starter

Auto beschadigd door kastanjes

#1 , 25 sep 2009 13:02

Allen,

Onlangs parkeerde ik mijn wagen op een parkeerplaats langs de openbare weg. Naast deze openbare weg ligt een park (eigendom van de stad).
Echter hangen de bomen van dit park over de openbare weg (en dus ook parkeerplaats). Ik had de pech dat de overhangende bomen kastanjebomen waren, en deze net hun kastanjes aan het verliezen zijn.
Resultaat: ca 25 kleine deuken in dak, koffer en motorkap (geraamde reparatiekost min 1500€).

Kan ik deze kosten verhalen op de stad, of kan deze hier niet verantwoordelijk voor worden gesteld? Wat zegt de wet omtrent overhangende bomen op de openbare weg?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper

#2 , 25 sep 2009 13:15

ik heb ooit eens ergens een gelijkaardige vraag gezien en daar zei men dat het eigen risico is
omdat het vallen van de kastanjes een jaarlijks weerkerend natuurfenomeen is en je zelf beslist om onder die boom te gaan parkeren
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Drone

#3 , 25 sep 2009 15:51

wat niet wegneemt dat niet iedereen de soort boom gaat onderzoeken waar hij onder parkeerd of dat de gemeente geen waarschuwing kan geven door middel van borden ;)

als een tak afbreekt zou de gemeente verantwoordelijk zijn voor de gelede schade, waarom dan niet voor kastanjes?

Reclame

FilipV
Topic Starter

#4 , 25 sep 2009 17:52

@ Drone: Ik maakte mij inderdaad dezelfde bedenking...

Nog iemand anders die hier meer kan over vertellen?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 sep 2009 19:23

als een tak afbreekt zou de gemeente verantwoordelijk zijn voor de gelede schade, waarom dan niet voor kastanjes?
Het afbreken van een tak is een gebrek in de zaak. De bewaarder is dan aansprakelijk op grond van art. 1384 B.W.

Het vallen van kastanjes is iets normaal, geen gebrek in de zaak, geen toepassing van art. 1384 B.W.

Voor de kastanjes moet dus een andere rechtsgrond gezocht worden.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Schakel die in.

scorpioen

Drone

#6 , 26 sep 2009 01:06

Het afbreken van een tak is een gebrek in de zaak. De bewaarder is dan aansprakelijk op grond van art. 1384 B.W.

Het vallen van kastanjes is iets normaal, geen gebrek in de zaak, geen toepassing van art. 1384 B.W.

Voor de kastanjes moet dus een andere rechtsgrond gezocht worden.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Schakel die in.

scorpioen

het niet waarschuwen van het mogelijke gevaar van vallende "objecten"? in dit geval kastanjes ...

dat kastanjes elk jaar vallen is normaal, dat weet ik, maar is de gemeente dan niet verantwoordelijk ( op de 1 of andere manier ) als de takken groeien OVER een parking en waarbij eigendommen ( een auto in dit geval ) schade oplopen?

is de gemeente niet "verplicht" om de nodige stappen te ondernemen om dit te voorkomen?

Franciscus

#7 , 26 sep 2009 10:54

Park uitbreiden tot de rand van de takken is een oplossing.
Bij mij weten bestaat er geen verkeersbord dat vallende kastanjes aangeeft en ook geen onderbord dat dat kan
Rechtsspraak is mij ook onbekend wel van de takken en dat is steeds via verzekering geregeld.
Geen tussenkomst politie nodig = burgerlijke zaak.

Drone

#8 , 26 sep 2009 11:39

het moet niet persee een verkeersbord zijn he :-)

een duidelijk bord met daarop de vemelding van het "gevaar" van vallende kastanjes in periode X Y Z zou toch al moeten 'volstaan', want zoals ik al zei, niet iedereen gaat het type boom controleren waar hij/zij onder parkeerd ...

wolf2

#9 , 26 sep 2009 17:19

In Ottignies-LLN staan dergelijke borden op bepaalde parkings die naast een bos gelegen zijn: opgelet; gevaar voor vallende takken bij hevige wind (of iets in die zin).
Wie daar dus parkeert (en de parking staat telkens vol), is verwittigd.

---------------------------------------

Ik ben akkoord dat vallende kastanjes een normale zaak zijn. En zelfs vallende takken van een niet-zieke boom.

Maar diegene die een boom plant op zijn eigendom of er een boom laat groeien, is volgens mij wel verantwoordelijk voor die zaak. Als die zaak over de openbare weg hangt (komt te hangen), dan doet het er niet toe of die boom van de gemeente is of van een particulier. Het feit dat die boom de eigendomsgrenzen van het perceel overschrijdt, is voor mij een onzorgvuldig beheer door de eigenaar.
(geen rechtspraak; gewoon mijn buikgevoel).

sniper

#10 , 27 sep 2009 01:57

dat kastanjes elk jaar vallen is normaal, dat weet ik, maar is de gemeente dan niet verantwoordelijk ( op de 1 of andere manier ) als de takken groeien OVER een parking en waarbij eigendommen ( een auto in dit geval ) schade oplopen?

is de gemeente niet "verplicht" om de nodige stappen te ondernemen om dit te voorkomen?
een kastanje boom bestaat nu eenmaal uit meer dan een stam alleen
als je de stam ziet kan je ervan uitgaan dat de takken minstens een tiental meter buiten die stam zullen uitkomen, en dat tot daar de kastanjes kunnen vallen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

chrisd

#11 , 27 sep 2009 11:22

Wat zegt de wet omtrent overhangende bomen op de openbare weg?
Mij lijkt, dat bij bijzondere situaties de wegbeheerder waarschuwingsbordjes zou kunnen plaatsen, zoals b.v. 'zachte berm', althans in Nl.
Voor wetteksten zelf de wegenverkeerswet doorbladeren bij plichten wegbeheerder of zo??

Franciscus

#12 , 28 sep 2009 18:19

en in hoeveel talen?

chrisd

#13 , 28 sep 2009 21:33

en in hoeveel talen?
In één taal, zoals bij 'zachte berm', 'wegomlegging', 'gladheid door nieuw wegdek', 'de schoolvakanties zijn weer afgelopen'.

Franciscus

#14 , 10 okt 2009 10:06

Edoch het plaatsen van borden op de openbare weg en openbare plaats is onderhevig aan regelgeving.
Neem nu de discussie over die Quads in Antwerpen - gezien geen bord kan het dus niet verboden worden in de wegcode.

Als de gemeente een bord zou plaatsen op privégrond dan kunnen ze er een tekst opzetten die ze willen --- maar die moet ik dan weer niet verstaan. Dus blijft het risico.

Vraag uw rechtsbijstandsverzekering gezien u schade hebt geleden ... maar zoals reeds gezegd ik betwijfel ten zeerste dat de zaak in uw voordeel wordt opgelost.

Lex

#15 , 10 okt 2009 10:36

In Ottignies-LLN staan dergelijke borden op bepaalde parkings die naast een bos gelegen zijn: opgelet; gevaar voor vallende takken bij hevige wind (of iets in die zin).
Wie daar dus parkeert (en de parking staat telkens vol), is verwittigd.

---------------------------------------

Ik ben akkoord dat vallende kastanjes een normale zaak zijn. En zelfs vallende takken van een niet-zieke boom.

Maar diegene die een boom plant op zijn eigendom of er een boom laat groeien, is volgens mij wel verantwoordelijk voor die zaak. Als die zaak over de openbare weg hangt (komt te hangen), dan doet het er niet toe of die boom van de gemeente is of van een particulier. Het feit dat die boom de eigendomsgrenzen van het perceel overschrijdt, is voor mij een onzorgvuldig beheer door de eigenaar.
(geen rechtspraak; gewoon mijn buikgevoel).
Ge kunt u natuurlijk ook afvragen of het wel 'verstandig' is om parkeerplaatsen te voorzien daar waar kastanjebomen, of soortgelijke, staan.
En/of bomen te planten nabij een parking.
Zeker toch in de bebouwde kom...buiten de bebouwde kom moet dat kunnen...

Terug naar “Verkeersongevallen”