Het afbreken van een tak is een gebrek in de zaak. De bewaarder is dan aansprakelijk op grond van art. 1384 B.W.als een tak afbreekt zou de gemeente verantwoordelijk zijn voor de gelede schade, waarom dan niet voor kastanjes?
Het afbreken van een tak is een gebrek in de zaak. De bewaarder is dan aansprakelijk op grond van art. 1384 B.W.als een tak afbreekt zou de gemeente verantwoordelijk zijn voor de gelede schade, waarom dan niet voor kastanjes?
Het vallen van kastanjes is iets normaal, geen gebrek in de zaak, geen toepassing van art. 1384 B.W.
Voor de kastanjes moet dus een andere rechtsgrond gezocht worden.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Schakel die in.
scorpioen
een kastanje boom bestaat nu eenmaal uit meer dan een stam alleendat kastanjes elk jaar vallen is normaal, dat weet ik, maar is de gemeente dan niet verantwoordelijk ( op de 1 of andere manier ) als de takken groeien OVER een parking en waarbij eigendommen ( een auto in dit geval ) schade oplopen?
is de gemeente niet "verplicht" om de nodige stappen te ondernemen om dit te voorkomen?
Mij lijkt, dat bij bijzondere situaties de wegbeheerder waarschuwingsbordjes zou kunnen plaatsen, zoals b.v. 'zachte berm', althans in Nl.Wat zegt de wet omtrent overhangende bomen op de openbare weg?
Ge kunt u natuurlijk ook afvragen of het wel 'verstandig' is om parkeerplaatsen te voorzien daar waar kastanjebomen, of soortgelijke, staan.In Ottignies-LLN staan dergelijke borden op bepaalde parkings die naast een bos gelegen zijn: opgelet; gevaar voor vallende takken bij hevige wind (of iets in die zin).
Wie daar dus parkeert (en de parking staat telkens vol), is verwittigd.
---------------------------------------
Ik ben akkoord dat vallende kastanjes een normale zaak zijn. En zelfs vallende takken van een niet-zieke boom.
Maar diegene die een boom plant op zijn eigendom of er een boom laat groeien, is volgens mij wel verantwoordelijk voor die zaak. Als die zaak over de openbare weg hangt (komt te hangen), dan doet het er niet toe of die boom van de gemeente is of van een particulier. Het feit dat die boom de eigendomsgrenzen van het perceel overschrijdt, is voor mij een onzorgvuldig beheer door de eigenaar.
(geen rechtspraak; gewoon mijn buikgevoel).