vluchtmisdrijf na aanrijding geparkeerde wagen

candise
Topic Starter

vluchtmisdrijf na aanrijding geparkeerde wagen

#1 , 26 mei 2009 01:40

vorige week vond ik mijn auto terug met een grote deuk in de rechtervoorkant, de voorlichten zijn rechts door de slag volledig kapot, de zijkant van de neus van de auto is behoorlijk diep ingedeukt, net of er iemand met een remorque tegenreed, ... ik heb niet direct aangifte gedaan bij de politie, maar na telefonisch onderhoud met mijn verzekeringsmakelaar deed ik dit toch, vandaag werd me echter verteld door de verzekeringsagent dat de zaak opgestuurd word naar brussel, en het enige wat ze doorstuurden is het pv, ze hebben zelfs niet gekeken naar de wagen, en op het pv staat eigenlijk ook niet veel, alleen maar dat de wagen, type, op data van ... werd aangereden ... wat zijn mijn rechten ? de auto is van 1996 dus is zeker geen omnium :?: sorry, ik weet niet hoe ik die foto kleiner maak :oops:

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 26 mei 2009 12:01

ik vrees ervooor dat ge daar ooit nog iets van gaat horen.

bij mij werd de spiegel 's nachts afgereden door een andere auto en alhoewel ik de spiegel van de andere auto heb terug gevonden ( lag nog geen meter van mijne wagen ), weigerde de politie dit te aanvaarden als bewijs. ook al kan men duidelijk een soort serienr zien op de printplaat binnenin :cry:

candise
Topic Starter

#3 , 26 mei 2009 17:14

ik vrees ervooor dat ge daar ooit nog iets van gaat horen.

bij mij werd de spiegel 's nachts afgereden door een andere auto en alhoewel ik de spiegel van de andere auto heb terug gevonden ( lag nog geen meter van mijne wagen ), weigerde de politie dit te aanvaarden als bewijs. ook al kan men duidelijk een soort serienr zien op de printplaat binnenin :cry:
ik vind dit grof, we betalen toch genoeg verzekering hé ...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2009 19:14

In principe moet de politie de schade vaststellen en dat kan enkel door ze te bekijken. Men kan ook foto's bijvoegen.

Dat de politie weigerde de spiegel als bewijs te aanvaarden ??

Natuurlijk staan er nummers in maar het enigste dat men daar soms mee kan achterhalen is de fabriek waar de spiegel of de huls is gemaakt of de samenstelling van de plastiek.

Het is (spijtig genoeg) niet zoals is CSI waar men binnen de 50 minuten zelfs een DNA test heeft en een controle met vingerafdrukken - foto enz -

Bartie

#5 , 28 mei 2009 21:51

Inderdaad, ga zo snel mogelijk naar de politie met de melding dat je klacht wil neerleggen wegens vluchtmisdrijf op datum x op plaats y. Ga met het voertuig, vraag dat ze desnoods gaan inspecteren en alles akteren in een verklaring. Men weet nooit dat er nog iemand opduikt...
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

sniper

#6 , 29 mei 2009 08:59

Natuurlijk staan er nummers in maar het enigste dat men daar soms mee kan achterhalen is de fabriek waar de spiegel of de huls is gemaakt of de samenstelling van de plastiek.
als het nodig is kunnen ze aan de hand van een spiegel wel te weten komen wie het was
zie maar naar een dodelijk ongeval in het brugse een tijdje geleden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus

#7 , 29 mei 2009 18:30

Een aanrijding stoffelijk vluchtmisdrijf met lichte schade heeft voor het parket echter een lage prioriteit.
Bij zwaar stoffelijk en zeker bij verwondingen is dat iets totaal anders en dan gaat men idd nummers controleren - zelfs brekingsgraden van glas om zo type voertuig te vinden - lakschilfers onderzoeken enz maar ... dat kan alleen maar als het parket daarvoor opdracht geeft.
Zulke onderzoeken kosten duizenden €.

candise
Topic Starter

#8 , 30 mei 2009 22:49

Inderdaad, ga zo snel mogelijk naar de politie met de melding dat je klacht wil neerleggen wegens vluchtmisdrijf op datum x op plaats y. Ga met het voertuig, vraag dat ze desnoods gaan inspecteren en alles akteren in een verklaring. Men weet nooit dat er nog iemand opduikt...
ja, niets dan lof van de politie in mijn geval, ze zijn zelfs gaan kijken naar de auto die niet direct voor politiebureau stond geparkeerd, mijnheer de politie heeft zelfs gezocht naar sporen van verf van de andere auto, helaas niets gevonden, het enige dat ze vonden was grondverf en die was dan nog van mijn eigen auto, er werd direct klacht genoteerd tegen onbekenden, maar de verzekering dat is iets anders, die zijn zelfs nog niet komen kijken naar de stoffelijke schade terwijl de auto nota bene voor de bank stond geparkeerd, ze moesten gewoon hun hoofd klein tikje draaien en ze konden de auto al zien staan , maar ja, denk dat ze gewoon om mij af te schepen zeiden dat ze de papieren gingen opsturen, heb zo een vermoeden dat toen ik nog niet helemaal buiten stond de papieren alweer in prullemand lagen, ... let op, ik kan er naast zitten ook hé, maar echt veel vertrouwen heb ik er niet in ! jammer ...

Zjef

#9 , 31 mei 2009 00:45

geen omnium ...

candise
Topic Starter

#10 , 31 mei 2009 15:37

geen omnium ...
auto is van 96, zelfs al zou ik omnium willen dan nog zou ik er geen krijgen, bij aankoop tweedehandswagen krijgen we bij dexia al geen omnium meer als de auto ouder is dan 4 jaar !
zo heb ik vb nieuwe voorruit gestoken, er waren paar sterren in, verwijderen van 3 sterren zou me 99 euro per ster gekost hebben, ik betaalde 150 euro voor nieuwe ruit, ik vroeg om die ruit te verzekeren tegen glasscade, njet, mag niet , auto is te oud, maar ik zei hen dat mijn ruit toch nog niet oud is , kon het bewijzen aan de hand van factuur, maar nee, het bleef een grote njet !

JohnD

#11 , 31 mei 2009 15:38

geen omnium ...
LOL Zjef .. de auto is 13j. oud. Ik heb nooit een omnium gehad en eerlijk gezegd als ik het nog maar slechts over een periode van pakweg 20j. bekijk heeft me dat al tonnen geld uitgespaard.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Zjef

#12 , 31 mei 2009 22:07

Mijn bedoeling was duidelijk dat je verzekering BA je niet moet en zal vergoeden als je niet omnium verzekerd bent. Het is een verzekeringsmaatschappij, geen liefdadigheidsinstelling.

candise
Topic Starter

#13 , 05 jun 2009 00:20

Mijn bedoeling was duidelijk dat je verzekering BA je niet moet en zal vergoeden als je niet omnium verzekerd bent. Het is een verzekeringsmaatschappij, geen liefdadigheidsinstelling.
hallo ! er rijdt iemand tegen mijn auto die geparkeerd staat, wil dus zeggen dat je je alles kan permiteren als het maar niemand ziet of wat ? eens zien hoe jij zal reageren als ik op een nacht tegen jouw auto kom aangevlamd ! en oké, mijn auto mag dan wel van 96 zijn, maar het is verdomme iets waar ik jaren voor spaarde, en mijn auto was in perfecte staat, er zat nog geen schrammetje op, en waarom betaal ik dan feitelijk verzekering ???? sorry hoor, als ik verzekering betaal dan is het toch de bedoeling dat ik verzekerd wordt ? dacht ik zo hé ! oké als het mijn eigen fout zou zijn maar dat is het niet !

candise
Topic Starter

#14 , 05 jun 2009 00:23

ik heb ondertussen antwoord gekregen van verzekering , ik moet bestek laten opmaken, wil dat dan zeggen dat ze zullen tussenkomen ? of is dit gewone routine ? en wanneer kan ik dan mijn auto laten herstellen ? moet ik niet wachten op een tegenexpertise of hoe gaat dat dan in zijn werk ?

Franciscus

#15 , 05 jun 2009 18:28

De verzekering zal nu nagaan of het herstellen van de wagen opweegt tegen de 'waarde' van de auto.
Vb : een Op.l Crsa wordt in de flank aangereden door een zware auto type B.W.
wagen gaat binnen en bestek opgemaakt. Verzekering beslist gezien leeftijd van de wagen (6 jaar - 60.000km)- voertuig niet meer te laten maken.
Betalen uit som van Y €. + bedrag van de waarde wrak+ BTW hierop.

Als men niet akkoord gaat kan de zaak voor de rechtbank komen en kan je binnen X jaar na eerste aanleg en beroep een door de rechter bepaald bedrag toegewezen krijgen of een auto die voldoet aan de omschrijving en staat van de wagen beschadigd werd.

Terug naar “Verkeersongevallen”