Dit was niet het geval, auto's stonden tussen de parkeer"lijnen".stonden de geparkeerde auto's (gedeeltelijk) op de weg ? anders is er namelijk een hindernis op jouw rijstrook en had jij de tegenligger moeten laten voorgaan.
ze blijven toch een hindernis aan jouw kant van de wegDit was niet het geval, auto's stonden tussen de parkeer"lijnen".stonden de geparkeerde auto's (gedeeltelijk) op de weg ? anders is er namelijk een hindernis op jouw rijstrook en had jij de tegenligger moeten laten voorgaan.
...
Niet mee eens, sniper. Zodra het gaat om afgebakende parkeerstroken, maken die m.i. geen deel meer uit van de rijweg.ze blijven toch een hindernis aan jouw kant van de wegDit was niet het geval, auto's stonden tussen de parkeer"lijnen".stonden de geparkeerde auto's (gedeeltelijk) op de weg ? anders is er namelijk een hindernis op jouw rijstrook en had jij de tegenligger moeten laten voorgaan.
...
inderdaad, maar als ze aan jouw kant liggen zijn ze voor jou een hindernis waar je omheen moet en dus moet je doorgang verlenen aan de tegenliggersNiet mee eens, sniper. Zodra het gaat om afgebakende parkeerstroken, maken die m.i. geen deel meer uit van de rijweg.
let op dat er niet staat dat die hindernis op de rijbaan moet liggenart15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.
De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
Dat staat niet in het verkeersreglement. Art. 15.2. geldt op de volledige openbare weg, en niet alleen op de rijbaan. Bovendien is het niet alleen een verplichting om te te vertragen indien er een hindernis is waardoor je moet uitwijken naar links, maar ook bij de aanwezigheid van andere weggebruikers moet er vertraagd worden en zo nodig gestopt.Kijk, als ze niet op de rijbaan geparkeerd staan, dan zijn ze geen hindernis, dus moet je niet stoppen.
Dat staat niet in het verkeersreglement, en er bestaat rechtspraak over dat het tegendeel beweert. Ik weet dat er nogal wat bestuurders gas bijgeven om hun vermeende voorrang af te dwingen door eerst te zijn, maar bij een aanrijding worden ze steevast in het ongelijk gesteld door een rechtbank. Als je naar links moet uitwijken om omheen een hindernis of medeweggebruiker te rijden, en je zou daardoor de tegenligger daarbij verplichten te vertragen, dan moet je zelf vertragen en stoppen. Doe je dat niet, en rijd je als eerste door het versmalde stuk, en doet de tegenligger dat daarna ook, dan heeft hij geen enkele fout begaan, en jij wel...Ten tweede, stel dat ze beschouwd worden als een hindernis, dan hangt het er van af, wie het eerst de bocht in kwam. De eerste is in zijn recht.
Zo een paar vragen die in mij opkomen:
- Was de weg voldoende breed om elkaar veilig te kunnen kruisen?
--> breed genoeg maar net
- Kon je de tegenligger zien aankomen voor je de bocht in reed?
--> Neen- Hoe snel reed je?
--> Ik denk 30-40 (was reeds aan het afremmen)
- Hoe snel reed je tegenpartij?
--> geen flauw benul
- Als je voor de bocht de rechter rand van de rijbaan zou gevolgd hebben, zou je dan naar links hebben moeten uitwijken?
--> ja vermits er rechts van mij auto's stonden
- Waar is dit precies (ik zou het graag eens in google earth bijvoorbeeld bekijken), uw tekentalent is inderdaad niet zo groot ?
--> Kampenhout-sas (mechelsesteenweg, komende van leuven richting Mechelen), zie bijlage en rode cirkel
- Is dit binnen de bebouwde kom?
--> om eerlijk te zijn, geen idee, denk van niet!
- Stond je reeds stil op het ogenblik van de aanrijding?
--> neen
- Zijn er behalve de foto's getuigen die gezien hebben wat er gebeurd is, en zich kenbaar gemaakt hebben?
--> er waren getuigen in het frituur, maar zijn één voor één met hun frieten in auto gestapt en weg gereden [/list]
zijn er daar wegmarkeringen om de rijstroken aan te duiden?... Voertuigen die daar in die bocht geparkeerd staan, begaan een tweedegraadsovertreding ...