dagvaarding vluchtmisdrijf

KRrrr
Topic Starter

dagvaarding vluchtmisdrijf

#1 , 09 jan 2009 13:33

Hallo ,
Gisteren dagvaarding binnengekregen voor vluchtmisdrijf.
Had op 27/7 bijna een ongeval op een t splitsing met voorang van rechts die ik, omdat ik de persoon die van rechts kwam niet gezien had, niet verleend heb.
Deze persoon is beginnen klaxoneren en toen keek ik schuin achter mij waar ik de auto zag. We hebben elkaar niet geraakt en ben dan doorgereden.
Die persoon is mij dan gevolgd en aan een rood licht is hij uitgestapt en heeft mij nr plaat opgeschreven (dit zag ik in mijn achteruitkijkspiegel). Ik heb die persoon dan aangesproken en gevraagd om ons op kant te zetten en deftig te kijken of er schade was en naargelang de papieren in te vmaar hij zij dat het in orde was en is dan doorgereden. Ikzelf heb mij iets later geparkeerd omdat mijn vriendin naar de bank moest en heb dan de auto bekeken en had geen schade aan mijn auto.

Natuurlijk rijd ik daarna met dezelfde kant tegen een paaltje en heb ik schade aan de auto ... om de ironie bot te laten vieren....

paar weken later moest ik dus naar de lokale politie een verklaring gaan afnemen en heb dit verhaal ook verteld en de inspecteur van dienst heeft dan de schade vastgesteld. (lees gewoon naar gekeken) en de rest van mijn verklaring afgenomen.
Nu heb ik deze verklaring nog eens gelezen en staat er in plaats van dat ik op 27/7 de auto bestuurde ik hem op 18/7 (fout van de politieagent ??)

Dus nu wordt ik gedagvaard voor vluchtmisdrijf en geen voorrang van rechts te verlenen.
Die voorrang van rechts kan ik nog begrijpen desondanks het feit ik de persoon helemaal niet heb zien afkomen.

het stoort mij dat er geen expert onze schade vergeleken heeft , kan ik dat nu nog aanvragen of moet ik eerst in beroep gaan ofzo ?

ik heb dit accident voorgehad met een bedrijfswagen, dus ik had niet echt een reden voor vluchtmisdrijf te plegen. dit was wel een tijdelijke huurwagen van avis en deze heeft geen rechtsbijstand.

alle hulp is welkom , ben een grote leek op vlak van juridische dingen dus ik weet helemaal niet waar ik mij aan zou moeten verwachten en wat ik kan doen om dit op te helderen.
ik ben er zeker van dat ik die persoon niet geraakt heb

sorry voor de lange text en alvast bedankt voor de hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2009 14:52

Ik denk dat het onmogelijk is zich over een dergelijk strafdossier uit te spreken zonder het strafdossier gelezen te hebben.

Best is advocaat inschakelen via de rechtsbijstandsverzekering die vermoedelijk (toch bij de meeste mensen, is niet verplicht) samen uw wettelijke aansprakelijkheidsverzekering werd afgesloten. Kost u dan niets.

scorpioen

sniper

#3 , 09 jan 2009 14:56

als er geen ongeval is, kan er ook geen sprake zijn van vluchtmisdrijf

ik zou eens kijken of je de tegenpartij niet moet aanklagen voor verkeersagressie (iemand achtervolgen kan aanzien worden als agressie)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

KRrrr
Topic Starter

#4 , 09 jan 2009 15:00

Danku voor deze antwoorden al ,
volgens de tegenpartij is er wel een ongeval gebeurd. hij heeft ook schade.

moest ik nu niet tegen een paaltje gereden zijn in de weken daarna was er geen probleem geweest waarschijnlijk , maar nu dus wel

sniper

#5 , 09 jan 2009 18:26

hij is dus ook schuldig aan vluchtmisdrijf

KRrrr
Topic Starter

#6 , 09 jan 2009 18:30

kan je dat van zijn vluchtmisdrijf even verduidelijken?
hij is gaan aangifte doen bij de politie met mijn nummerplaat dus dat geeft hem toch het voordeel ?

kan ik iets doen met het feit dat er geen expert naar gekeken heeft
of kan ik naar een carrosier gaan en die vragen een bewijs te geven dat de schade niet van een wagen komt (op aanraden van een vriend)

thx

sniper

#7 , 10 jan 2009 00:29

kan je dat van zijn vluchtmisdrijf even verduidelijken?
hij is gaan aangifte doen bij de politie met mijn nummerplaat dus dat geeft hem toch het voordeel ?

kan ik iets doen met het feit dat er geen expert naar gekeken heeft
of kan ik naar een carrosier gaan en die vragen een bewijs te geven dat de schade niet van een wagen komt (op aanraden van een vriend)

thx
als ik het goed begrepen heb, zijn jullie samen overeengekomen dat er geen schade was
vanwaar dan de aanklacht voor vluchtmisdrijf
hij had je 'gevangen', en je bent ontsnapt (of zoiets)
maar hij zij dat het in orde was en is dan doorgereden.
klinkt als vluchtmisdrijf
had hij mss gedronken of zo, dat hij zo snel weg wou, zonder zich te willen onderwerpen aan de nodige vaststellingen
met de bedoeling om later aan te vallen, als de drank niet meer aan te tonen was (ik gok maar)

Franciscus

#8 , 31 jan 2009 12:33

vluchtmisdrijf : kort ... oorzaak of aanleiding .. de vlucht neemt ..ZONDER zich kenbaar te maken dat wil zeggen gegevens uitwisselen indien niet gedaan ... probleem

u moet de zaak aan uw verzekering aangeven en die duiden een expert aan

bij betwisting laat de politie de beide voertuigen tegen elkaar zetten en noteert de overeenkomsten

Politie heeft zich NIET uit te spreken over de eventuele fout bij een aanrijding dat doet een rechter.

KRrrr
Topic Starter

#9 , 16 feb 2009 12:14

ale morge de grote dag.
ik heb de auto waarmee het voorval niet meer gebeurt is die is enkele dagen geleden vervangen bij het huurbedrijf wegens te veel km.

k had hun gezegd om de auto niet te maken omdat ik nog voor moet komen

als ik morgen zeg dat er geen expert naar gekeken heeft gaan ze dan het proces stilleggen en wachten tot er experts gekeken hebben of dit direct seponeren ofzo ?

Franciscus

#10 , 16 feb 2009 16:26

neen, experten zijn van de verzekering
rechtbank werkt met de politie en dus de vaststellingen van de politie bij aangifte en daarna bij u inzake verhoor door inspecteur die er eventjes naar gekeken heeft zijn de elementen waarop de rechter gaat oordelen

U hebt hoop ik toch uw verzekering in kennis gesteld van het feit.
Normaal had u dat dadelijk na de feiten moeten doen - gelet op het feit dat je wist dat er iets was.

Normaal had de politie dadelijk nazichtg moeten komen doen maar bij leasingwagens is dat moeilijk. Men krijgt alleen maar de gegevens van de leasingfirma - die hebben de wagen niet en dan moet de politie eerst bij uw firma komen en dan bij u. In dit geval speelt het niet kunnen weten van de werkelijke gebruiker ferm in uw nadeel.

Normaal gaat uw verzekering via een advocaat wel wat zaken laten controleren maar dat zal blijkbaar nu niet gedaan zijn.

U kan ten allen tijde vragen een expert aan te stellen maar dat is dan op uw kosten ( voorafgaandelijk) te betalen.
U kan ook vragen of de beide voertuigen eens tegen elkaar kunnen gezet worden om te zien of de schade overeenkomt.

KRrrr
Topic Starter

#11 , 16 feb 2009 17:25

hett probleem is dat er geen verzekering bij de wagen was.
dit was een huurauto voor de periode dat onze leasing wagens vervangen zouden worden.
heb een aanrijdingsformulier naar mijn werk en naar avis gestuurd maar ik weet niet of zo daar iets mee gedaan zouden hebben.

k dacht dat er zowiso een expert moest naar kijken voor dat naar het gerecht ging...

Franciscus

#12 , 16 feb 2009 17:36

U kan geen voertuig op de openbare weg brengen zonder dat deze verzekerd is - trouwens de inspecteur zal bij uw verhoor zeker gevraagd hebben naar uw Identiteitskaart - naar uw rijbewijs - naar de papieren van de wagen en naar de verzekering van de wagen - op het ogenblik van de feiten.

U hebt ook een PV nr gekregen.

Gezien de dagvaarding dient u onmiddellijk uw verzekering daarvan in kennis te stellen

Experten van de verzekering gaan over de schade en sluiten via algemene regeling een compromis tussen partijen zodat de zaak dikwijls al opgelost is en het parket& rechtbank dus niet verder vervolgen.

Rechtbank gaat over strafbare (on)verantwoordelijkheid - al u geen verzekering had is de kans nog groot dat u gaat vervolgd worden voor niet verzekerd voeren en vluchtmisdrijf...

Wat staat er juist in de dagvaarding en heb je deze doorgegeven aan uw werkgever - verzekering??

KRrrr
Topic Starter

#13 , 16 feb 2009 18:38

Ok nee sorry ik bedoelde geen rechtsbijstand.
toen ik de dagvaarding gekregen heb heb ik een mail gestuurd naar mijn werkgever maar niet een kopie van de dagvaarding.

pff hoe moe ne mens allemaal weten wie em daarvan in kennis dient te stellen.

-op de dagvaarding staat dat ik beklaagd ben als bestuurder van voertuig.... wetend .. de vlucht te hebben genomen

-als bestuurder van een voertuig ... geen voorang te hebben verleend aan een bestuurder die van rechts komt

KRrrr
Topic Starter

#14 , 17 feb 2009 09:43

voila t is gebeurd.

500€ boete en 10 dagen rijbewijs kwijt.
was er wel van verschoten hoe een bandwerk da was, zaak na zaak 5 min per zaak .

het enige waar die rechter over doorging was hoe ik de schade aan de auto van de tegenpartij moest verklaren...

ochja "t valt nog mee"

merci voor de hulp manne

Terug naar “Verkeersongevallen”