Ongeval door sneeuw op de weg : gemeente aansprakelijk ?

laustu
Topic Starter

Ongeval door sneeuw op de weg : gemeente aansprakelijk ?

#1 , 06 jan 2009 23:44

Vandaag op de weg van het werk naar huis een accident gehad door de slechte toestand van het wegdek owv de koude en sneeuwvorming.

Eerst en vooral wil ik melden het forum te hebben gelezen en owv het verhaal met de modder en de sloot, graag in dit geval ook meer had geweten over de aansprakelijkheid van de gemeente.

Door een omleiding moeten we al weken via kleine wegen binnendoor rijden. Nu was ik vroeger naar huis gegaan van mijn werk door het overlijden van een naaste in de familie. Na een rit van 1.5 u in de wagen was ik bijna thuis en zat met mijn gedachten bij de overleden persoon. Op 100 m van mijn huis draait de weg een klein beetje naar links. Ik rij op dat moment in 2e vitesse ( 30 km/h) en merk ineens dat de wagen wat slipt.

Ik schiet plots uit mijn gedachten, als reactie druk ik op mijn rem, waardoor de achterkant van de wagen nog meer wegdraait . Als ultiem redmiddel wil ik de handrem optrekken, wat voor het verder doordraaien van de wagen zorgt en ik zie mij echt glijden naar de achterkant van een geparkeerde wagen aan de weg waar ik ben tegen gebotst.

Iedereen kent wel de superslechte verkeersomstandigheden van de voorbije dagen en ook ik had mijn rijgedrag aangepast. Maar op het industrieterrein (waar wij wonen als conciërge aan een bedrijf), is er beduidend minder gestrooid, ligt de weg er veel gevaarlijker bij en bovendien staan er bomen zodat de zon geen warme invloed kan uitoefenen. Ik heb de gemeentelijke strooidienst gisteren met een kleine open traktortje zien rondrijden en een mestbakje eronder waarmee ze wat ah strooien was, maar uiteraard niets in vergelijking met de vrachtwagens vol met zout die je overal ziet rondrijden. Nu vroeg ik mij af of ik de gemeente aansprakelijk kan stellen voor het té weinig strooien van de weg, waardoor deze spiegelglad was.

De eigenaar van de andere wagen kan dit bevestigen, er is wel geen politie aan te pas gekomen en dus geen PV opgesteld (achteraf beter gedaan, maar zowel ik als de andere persoon van de geparkeerde wagen hebben foto's van het accident én de wegomstandigheden.

De wagen is van de firma en ik ben verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid.

Quod ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
laustu
Topic Starter

#2 , 07 jan 2009 00:20

Vandaag op de weg van het werk naar huis een accident gehad door de slechte toestand van het wegdek owv de koude en sneeuwvorming.

Eerst en vooral wil ik melden het forum te hebben gelezen en owv het verhaal met de modder en de sloot, graag in dit geval ook meer had geweten over de aansprakelijkheid van de gemeente.

Door een omleiding moeten we al weken via kleine wegen binnendoor rijden. Nu was ik vroeger naar huis gegaan van mijn werk door het overlijden van een naaste in de familie. Na een rit van 1.5 u in de wagen was ik bijna thuis en zat met mijn gedachten bij de overleden persoon. Op 100 m van mijn huis draait de weg een klein beetje naar links. Ik rij op dat moment in 2e vitesse ( 30 km/h) en merk ineens dat de wagen wat slipt.

Ik schiet plots uit mijn gedachten, als reactie druk ik op mijn rem, waardoor de achterkant van de wagen nog meer wegdraait . Als ultiem redmiddel wil ik de handrem optrekken, wat voor het verder doordraaien van de wagen zorgt en ik zie mij echt glijden naar de achterkant van een geparkeerde wagen aan de weg waar ik ben tegen gebotst.

Iedereen kent wel de superslechte verkeersomstandigheden van de voorbije dagen en ook ik had mijn rijgedrag aangepast. Maar op het industrieterrein (waar wij wonen als conciërge aan een bedrijf), is er beduidend minder gestrooid, ligt de weg er veel gevaarlijker bij en bovendien staan er bomen zodat de zon geen warme invloed kan uitoefenen. Ik heb de gemeentelijke strooidienst gisteren met een kleine open traktortje zien rondrijden en een mestbakje eronder waarmee ze wat ah strooien was, maar uiteraard niets in vergelijking met de vrachtwagens vol met zout die je overal ziet rondrijden. Nu vroeg ik mij af of ik de gemeente aansprakelijk kan stellen voor het té weinig strooien van de weg, waardoor deze spiegelglad was.

De eigenaar van de andere wagen kan dit bevestigen, er is wel geen politie aan te pas gekomen en dus geen PV opgesteld (achteraf beter gedaan, maar zowel ik als de andere persoon van de geparkeerde wagen hebben foto's van het accident én de wegomstandigheden.

De wagen is van de firma en ik ben verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid.

Quod ?

Louter informatief. Ik heb net gekeken wat die burgerlijke aansprakelijkheid betreft. Aangezien het gaat om een firmawagen, wordt enkel tijdens privé gebruik schade aan de eigen wagen NIET door de verzekering vergoedt. Nu was ik op weg van mijn werk naar huis, valt dit dan nog onder arbeidstijd (waardoor ikzelf niet voor de schade moet betalen) ??

Hamvraag blijft : kan de gemeente aansprakelijk worden gesteld voor een gevaarlijke besneeuwde kleine weg waar nu veel verkeer is door een omleiding ?

Dank U voor de hulp !!

sniper

#3 , 07 jan 2009 08:43

in een ontwikkeld land had je misschien een kans gemaakt
in belgie echter zal men steeds de schuld naar jou schuiven wegens onaangepaste snelheid (zelfs 30 km/u was dus te snel)
en als je erbij zet welke reacties dat je uitvoerde, hang je zeker

het zou aan veel mensen helpen om eens een slipcursus te gaan volgen
louter om geen foutieve maneuvers uit te voeren in een slip
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

Beachcomber

#4 , 07 jan 2009 09:50

Helaas helaas, u kan de gemeente niet aansprakelijk stellen voor de ijzige omstandigheden op de weg. Op de strooidiensten rust geen resultaatsverbintenis, enkel een inspanningsverbintenis. Men kan niet verwachten dat de gemeente altijd en overal strooit.

Sniper mag dan wel gewag maken van het verschil tussen 'ontwikkeld' en 'onderontwikkeld', het gaat niet op om een overmachtssituatie (hoe vaak komt het hier nog voor dat het zo hard vriest) af te schuiven op de overheid.

Daarnaast maakte u als bestuurder zelf kapitale fouten, iedere ervaren chauffeur zal zijn rem met rust laten als het glijdt, en zeker de handrem. Met alle respect voor uw verlies, maar dat is jammer genoeg geen excuus.

U zal zelf moeten opdraaien voor de schade.

Terug naar “Verkeersongevallen”