Vandaag op de weg van het werk naar huis een accident gehad door de slechte toestand van het wegdek owv de koude en sneeuwvorming.
Eerst en vooral wil ik melden het forum te hebben gelezen en owv het verhaal met de modder en de sloot, graag in dit geval ook meer had geweten over de aansprakelijkheid van de gemeente.
Door een omleiding moeten we al weken via kleine wegen binnendoor rijden. Nu was ik vroeger naar huis gegaan van mijn werk door het overlijden van een naaste in de familie. Na een rit van 1.5 u in de wagen was ik bijna thuis en zat met mijn gedachten bij de overleden persoon. Op 100 m van mijn huis draait de weg een klein beetje naar links. Ik rij op dat moment in 2e vitesse ( 30 km/h) en merk ineens dat de wagen wat slipt.
Ik schiet plots uit mijn gedachten, als reactie druk ik op mijn rem, waardoor de achterkant van de wagen nog meer wegdraait . Als ultiem redmiddel wil ik de handrem optrekken, wat voor het verder doordraaien van de wagen zorgt en ik zie mij echt glijden naar de achterkant van een geparkeerde wagen aan de weg waar ik ben tegen gebotst.
Iedereen kent wel de superslechte verkeersomstandigheden van de voorbije dagen en ook ik had mijn rijgedrag aangepast. Maar op het industrieterrein (waar wij wonen als conciërge aan een bedrijf), is er beduidend minder gestrooid, ligt de weg er veel gevaarlijker bij en bovendien staan er bomen zodat de zon geen warme invloed kan uitoefenen. Ik heb de gemeentelijke strooidienst gisteren met een kleine open traktortje zien rondrijden en een mestbakje eronder waarmee ze wat ah strooien was, maar uiteraard niets in vergelijking met de vrachtwagens vol met zout die je overal ziet rondrijden. Nu vroeg ik mij af of ik de gemeente aansprakelijk kan stellen voor het té weinig strooien van de weg, waardoor deze spiegelglad was.
De eigenaar van de andere wagen kan dit bevestigen, er is wel geen politie aan te pas gekomen en dus geen PV opgesteld (achteraf beter gedaan, maar zowel ik als de andere persoon van de geparkeerde wagen hebben foto's van het accident én de wegomstandigheden.
De wagen is van de firma en ik ben verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid.
Quod ?