Beste,
Iemand die ik ken zit met volgend probleem. Zijn bejaarde moeder werd een maand terug aangereden door een bromfietser. Zij was met de fiets. De bromfietser reed volgens de bevindingen van de politie met een te hoge snelheid maar bevond ook dat de fietsster niet voldoende voorzichtigheid had aan de dag gelegd. De bromfietser heeft wel de grootste fout gemaakt en is dus het meest aansprakelijk.
Een goede week later is zijn moeder overleden aan de schedelbreuk die ze opliep.
Ze zijn nu een beetje verward wat ze moeten doen. Op het internet staat dat zij een morele schadevergoeding kunnen eisen van de bromfietser alsook een terugbetaling voor de begrafeniskosten, de verpleegkosten (de ziekenkas betaalt dat wel, maar kunnen zij dit niet terugvorderen van de nabestaanden? - en de ziekenkas betaalt uiteindelijk ook niet alles).
En uiteindelijk is de overleden moeder ook wel wat aansprakelijk, ze was immers net niet voorzichtig genoeg. Moeten de nabestaanden dan de schade aan de bromfiets voor een stuk vergoeden aan de bromfietser omdat hun moeder een deeltje schuld heeft aan de fout?
Kunnen de nabestaanden eigenlijk wel schadevergoeding eisen? En in welke mate moeten zij opdraaien als uiteindelijk de bromfietser schadevergoeding eist voor zijn schade?
Ik heb informatie opgezocht op het net zoals art. 29 bis WAM-wet, art. 24 Modelpolis, art. 1382 B.W. en art. 84-86 Wet Landverzekeringsovereenkomsten. Maar ik weet niet hoe je daar aan uit kan.
Groetjes.