Dat gaat ook geen positief effect hebben op de geloofwaardigheid van de verklaringen van de bestuurderIk heb vrijdag een ongeval gehad ik sta stil
Op straat wil parkeren en word achteraan aangereden de politie passeert gelukkig en ziet dat tegenpartij met valse nummerplaten rijd en voertuig niet ingeschreven is noch verzekerd.
Wie beweert zal ook moeten bewijzennu beweerd deze
Persoon achteraf bij zijn verklaring dat ik achteruit op hem gereden ben
NeenEr staan wel camera’s op het plein
worden Deze dan automatisch opgevraagd
Lijkt me twijfelachtig dat u gedagvaard zal wordenEn tegen hoeveel tijd zou dit voor komen bij politierechter en moet ik aanwezig zijn
Ik zie dat je de rechtspraak inzake voorrang bij manoeuvres maar blijft minimaliseren ...als u toch al achteruit aan het rijden was, hoe traag het ook is, voert u strikt genomen een maneuver uit, maar dat ontslaat de tegenpartij niet om zomaar achteloos in u gat te rijden.
rechtspraak is allemaal goed en wel, maar dat is altijd (on)geval per (on)geval te bekijken.Ik zie dat je de rechtspraak inzake voorrang bij manoeuvres maar blijft minimaliseren ...als u toch al achteruit aan het rijden was, hoe traag het ook is, voert u strikt genomen een maneuver uit, maar dat ontslaat de tegenpartij niet om zomaar achteloos in u gat te rijden.
Als vraagsteller inderdaad achteruit reed, en de tegenpartij dat ook kan aantonen, wordt Vraagsteller nagenoeg met zekerheid veroordeeld voor het veroorzaken van het ongeval.
En het gaat maar door ...het is inderdaad altijd simpeler om te zeggen, de persoon die een manoeuvre doet is automatisch 100% in fout, dat is voor mij, zoals het spreekwoord zegt, te kort door de bocht.
Staande rechtspraak is dat wie een manoeuvre doet, daardoor nagenoeg zeker veroordeeld wordt
Cassatie laat maar paar uitwegen open:
-tegenpartij was onvoorzienbaar
-tegenpartij doet ook manoeuvre en komt van links
Rechter die desondanks toch nog wat anders beslist, zal zijn vonnis vernietigd zien in beroep, of voor Cassatie.
Die quasi-absolute voorrangsplicht bij manoeuvres staat zelfs los van eventuele inbreuken tegen verkeersregels door de tegenpartij (ook weer Cassatie).
Vraagsteller kan dus maar best geen manoeuvre (achteruitrijden) gedaan hebben op moment van ongeval ...
dus met andere woorden en zoals ik vorige week meemaakte;
geen wagen te zien moment dat ik achteruit begin te rijden
ik zit al half met de wagen in de parkeerstrook achteruit, 1e wagen komt na +/- 15 sec tot redelijk dicht bij mij, vertraagd, wijkt uit naar de busstrook, 2e wagen volgt daar kort achter, let waarschijnlijk niet op, moet alles dichtslagen en komt tot vlak aan mijn wagen met piepende banden en doet teken van "sorry"
https://goo.gl/maps/B541bnSscXa9xscQ8
als die in mijn flank had gezeten dan zou ik volledig in fout worden gesteld?
ik kan toch niet voorzien, +/-30sec eerder, als het veilig is om een achteruit te rijden dat er iemand niet op zijn baan let, zijn snelheid en rijgedrag niet aanpast . . .
Dan heeft u geen probleem wat betreft veroorzaken van het ongeval.Ik stond stil
Gebeurt niet gegarandeerd automatischHet is een openbaar plein hangt camera
Moet ik dit aanvragen voor beelden of doet politie dit automatisch