Dag allen,
Ik ben helemaal nieuw tot de verzekeringswereld en al zeker tot de verklaring van economische Total loss van mijn 3,5-jarige auto.
Een aantal weken geleden heeft een dronken bestuurder mijn auto van achter geramd, die 's nachts geparkeerd stond. Deze heeft op de achterbumper/koffer aanzienlijke schade en voorbumper ook wat schade.
Nu heeft de expert laten weten dat mijn auto economisch totaal verlies is verklaard. De kosten zouden meer dan 6000€ bedragen. Men heeft me niet laten weten wat de dagwaarde van mijn auto is volgens hen - deze moet nog bepaald worden??? Ik moest hiervoor ook het aankoopbewijs opsturen - dit heb ik dus niet gedaan. Ik vind het precies wat louche allemaal.
Nu mijn vraag is, normaal zou ik uitbetaald worden door de tegenpartij (dagwaarde - wrakwaarde) en dan komt er eventueel nog de wrakwaarde bij als ik besluit om deze te verkopen.
Maar daarnaast heb ik ook nog een mini-omium bij mijn eigen verzekering. Krijg ik van hen dan ook nog een bepaald bedrag buiten de tegenpartij? En zo ja, hoe wordt deze berekend? Want ik geloof dat ze vanuit de berekening van de expert gaan / aankoopfactuur (ik heb mijn auto tweedehands gekocht, dus veel lager dan de cataloguswaarde). Maar ik zou het heel oneerlijk vinden als ze zouden beginnen afschrijven vanuit mijn aankoopbedrag en niet vanuit de cataloguswaarde.
Kan iemand me verder helpen en me dingen duidelijk maken aub? Want ze laten me van her naar der bellen, maar ik begrijp er nog niets van.
Ook vraag ik me af of ik nog andere voordelen kan uithalen uit al deze drama?