vergoeding na een ongeval

tribal
Topic Starter

vergoeding na een ongeval

#1 , 30 jun 2008 19:58

hallo,
ik heb dus een prangende vraag ivm met een vergoeding na een ongeval.

afgelopen weekend heeft er dus een persoon op mijn wagen gereden met alle gevolgen nadien. Mijn wagen stond geparkeerd naast die van mijn moeder op een parking. Nu is er dus iemand komen aanrijden en heeft mijn wagen op zijn rechterachterkant geramd zal ik maar zeggen en is mijn wagen van klap tegen die van mijn moeder gevlogen waardoor haar auto total loss is en de mijne komen ze morgen bekijken. het mooiste vanal is is dat die persoon vluchtmisdrijf heeft gepleegd maar gelukkig hebben we gevonden wie het was. nu het volgende wat dus al zeker is , is dat ik nooit mijn wagen zoals hij was zal terug hebben, oftewel is hij ook total loss, wat ik denk van wel, of ze kunnen hem herstellen, in allebei de gevallen gaat het mij geld kosten, nu mijn auto was 1 jaar oud, (net nieuwe verzekering genomen maar geen omnium nie meer) en die van mijn moeder 5 dagen. nu is mijn vraag dus kan ik die persoon die het ongeval heeft veroorzaakt tegen hem een zaak starten om mijn kosten die ik heb die mij niet vergoed worden door de verzekering aan hem door te rekenen. of bestaan er daar procedures voor zodat dat mogelijk ?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jun 2008 22:19

De verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij moet je schade volledig vergoeden. Je kan van die verzekeringsmaatschappij en de tegenpartij dus dezelfde schadevergoeding vorderen.

scorpioen

tribal
Topic Starter

#3 , 01 jul 2008 22:36

mijn wagen is 14maand oud, ik weet ook dat ik nu met jaar dat ik hem afbetaald hem zal verliezen. en als ze hem nu total loss verklaren, en ik krijg het bedrag van mijn wagen (catalogus + opties). ben ik dus bijna verplicht een occasie te kopen, want als ik een nieuwe zal wilen zal ik moeten opleggen. Is er daar iets tegen te doen ?

Reclame

simonjo

#4 , 02 jul 2008 11:47

Als je in je recht bent kan je in princiepe eisen dat ze je voertuig herstellen, want een totaal verlies betekent alleen maar dat de herstelkosten groter zijn dan de waarde van het voertuig.

Voor een recente wagen (14 maanden) zullen er aldus nogal wat kosten aan moeten zijn (tenzij structurele schade die doet oplopen), voor een oudere wagen zit je daar wel snel aan.

Op dit punt durven verzekeringsmaatschappijen nogal eens misbruik te maken van de onwetendheid van de verzekerden, door nogal zelfzeker tot arrogant over te komen in hun communicatie.

Niettemin kan je je been stijf houden en het aanbod van de verzekering afwijzen of ontoereikend vinden. En dan ligt de bal in hun kamp om een beter voorstel te doen.

Hou er rekening mee dat dit dan wel enkele maanden kan aanslepen, geen probleem als je een alternatief vervoermiddel hebt natuurlijk...

Spreek anders ook eens met je verzekeringsagent, die kan je misschien enkele praktische tips geven.

Terug naar “Verkeersongevallen”