lease wagen, schade door partner

mr
Topic Starter

lease wagen, schade door partner

#1 , 26 jun 2008 13:14

Mei vorig jaar deed mijn vrouw haar deur open en sloeg zo een fietser op de grond. Ook al was ik (als chauffeur) niet de oorzaak van dit ongeluk de afhouding (lees herstellingskosten aan mijn wagen) waren voor mijn rekening.

Nu gaan mijn vrouw en ik scheiden en vroeg ik me af of ik dit geld kon terugvorderen (al dan niet via een gerechterlijke procedure) rekeninghoudende met het feit dat dit reeds ruim een jaar geleden is.

Ik beschik over het ongevallen aangifte formulier, documenten mbt de vaststelling aangaande de schade en documenten mbt het financiële plaatje waardoor ik perfect het financiële verlies kan aantonen en kan aantonen dat zij dit ongeluk veroorzaakte.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 jun 2008 10:53

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent onder het wettelijk stelsel.

“Art.1407.Eigen zijn :...- de schulden ontstaan uit een strafrechtelijke veroordeling of uit een onrechtmatige daad begaan door een der echtgenoten.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘deed mijn vrouw haar deur open en sloeg zo een fietser op de grond’ is een onrechtmatige daad,zodat de daaruit ontstane schuld eigen is aan uw vrouw.

“Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd ten belope van de bedragen die hij uit het gemeenschappelijk vermogen heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen...”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”