ongeval in omnium

yali
Topic Starter

ongeval in omnium

#1 , 25 jun 2008 23:03

Ik had graag een antwoord gehad op volgende vraag:
Ik heb een ongeval gehad zonder derde en mijn wagen is totaal verlies.
Ik heb een full omnium bij mijn auto constructeur.
In de polis staat vermeld dat ik bij totaal verlies een nieuwe wagen krijg.
Als ik geen nieuwe wagen wil krijg ik een bedrag uitbetaald (waarde voertuig - 1% per maand vanaf maand 7)Dus ik ben verplicht een nieuwe wagen te aanvaarden.
Wat zegt de wet hieromtrent?
Is de polis wettelijk bindend?

Met vrienelijke groeten
MP

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
job

#2 , 27 jun 2008 10:21

Polis is wettelijk in orde. En contractueel bindend.
Wens je in de toekomst geen addertjes onder het gras, verzeker je dan bij een professionele verzekeringsagent ipv bij een occasioneel polisverkopende autoconstructeur.

JohnD

#3 , 27 jun 2008 13:40

Zie ik hier goed wat ik lees ? Je krijgt contractueel een nieuwe wagen, maar je had liever cash ? Misschien had je graag de volledige nieuwe tegenwaarde van de wagen in cash ? Binnen de kortste keren gaan er dan mensen een total loss met hun wagen hebben als ze eens van wagen willen wisselen of als ze er niet tevreden over zijn ? Of zie ik dat mis ?

Reclame

roadie

#4 , 27 jun 2008 16:58

Je mag al blij zijn dat je omnium een ongeval zonder derde volledig vergoedt.

job

#5 , 28 jun 2008 13:05

Mis ik hier iets ? Nee toch.
Een Omnium vergoedt steeds de wagen (conform de polisvoorwaarden) ook als er géén derde betrokken is in een ongeval...

job

#6 , 28 jun 2008 13:11

Zie ik hier goed wat ik lees ? Je krijgt contractueel een nieuwe wagen, maar je had liever cash ? Misschien had je graag de volledige nieuwe tegenwaarde van de wagen in cash ? Binnen de kortste keren gaan er dan mensen een total loss met hun wagen hebben als ze eens van wagen willen wisselen of als ze er niet tevreden over zijn ? Of zie ik dat mis ?
Er zijn van die garage-omniumpolissen die je verplichten om bij hen een gelijk(w)aardige auto te nemen in geval van Totaal Verlies. Neem je geen auto van hen, wordt een afschrijving toe gepast (meestal onmiddelijk of vanaf de 7de maand).
Polissen afgesloten via een professionele verzekeringsagent bieden wél die vrijheidskeuze aan. Dus je bent niet verplicht om hetzelfde merk/type terug aan te schaffen. Daarbij hanteren zij een afschrijvingpercentage dat in vele gevallen pas vanaf de 37ste maand begint (ipv vanaf de 7de maand zoals hier bij de garage-omnium).
Véél interessanter dus...

job

#7 , 28 jun 2008 13:12

Binnen de kortste keren gaan er dan mensen een total loss met hun wagen hebben als ze eens van wagen willen wisselen of als ze er niet tevreden over zijn ? Of zie ik dat mis ?
Opzet is uiteraard niet verzekerd !

yali
Topic Starter

#8 , 28 jun 2008 14:03

Nee, u ziet niet goed wat je leest,u opmerking is eigenlijk laag bij de grond. Het gaat hem er over of een autoconstructeur(lees:verzekering)u kan verplichteneen zelfde wagen te nemen(wet-polis-wet).Als het om het geld te doen is dan neem ik die nieuwe wagen die ik dan nog kan verkopen.
vraagje: ooit als eens een frontaal ongeluk gehad met een wagen waar bij de airbags blijven zitten ? Alleen u reactie doet vermoeden dat u er aan zou denken het te doen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jun 2008 14:12

25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst.

Art. 83. Vrije beschikking over de schadevergoeding.
De benadeelde beschikt vrij over de door de verzekeraar verschuldigde schadevergoeding. Het bedrag van de schadevergoeding mag niet verschillen naar gelang van het gebruik dat de benadeelde ervan zal maken.

Deze bepaling is enkel van toepassing voor aansprakelijkheidsverzekeringen, dus niet voor omnium.

De bepaling van uw omnium lijkt mij door de wet niet verboden te worden.

scorpioen

yali
Topic Starter

#10 , 28 jun 2008 14:59

25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst.

Art. 83. Vrije beschikking over de schadevergoeding.
De benadeelde beschikt vrij over de door de verzekeraar verschuldigde schadevergoeding. Het bedrag van de schadevergoeding mag niet verschillen naar gelang van het gebruik dat de benadeelde ervan zal maken.

Deze bepaling is enkel van toepassing voor aansprakelijkheidsverzekeringen, dus niet voor omnium.

De bepaling van uw omnium lijkt mij door de wet niet verboden te worden.

scorpioen

Bedankt scorpioen voor u antwoord

JohnD

#11 , 29 jun 2008 17:44

Nee, u ziet niet goed wat je leest,u opmerking is eigenlijk laag bij de grond. Het gaat hem er over of een autoconstructeur(lees:verzekering)u kan verplichteneen zelfde wagen te nemen(wet-polis-wet).Als het om het geld te doen is dan neem ik die nieuwe wagen die ik dan nog kan verkopen.
vraagje: ooit als eens een frontaal ongeluk gehad met een wagen waar bij de airbags blijven zitten ? Alleen u reactie doet vermoeden dat u er aan zou denken het te doen.
Mevrouw, U zou, als U een forum betreed, niet zo snel moeten verontwaardigd te zijn als er iemand toevallig niet zo snel, uw niet zo evidente uitleg begrijpt.

Indien U meent dat mijn opmerking laag bij de grond is bent U lichtgeraakt en had U er misschien beter aan gedaan uw originele post vanaf de eerste maal beter te verduidelijken. In elk geval zonder die verduidelijking krijg je idd. het soort opmerkingen die ik oa. gemaakt heb. Ondertussen na al de posts die hier geplaatst zijn kan mijn 1ste opmerking misschien als iets ongepast overkomen. Maar dat is nu en dat was toen in geen geval. Wij zijn hier ook tenslotte allemaal vrijwilligers die anderen trachten te helpen. Een beetje meer begrip kan geen kwaad.

roadie

#12 , 29 jun 2008 18:58

Mis ik hier iets ? Nee toch.
Een Omnium vergoedt steeds de wagen (conform de polisvoorwaarden) ook als er géén derde betrokken is in een ongeval...
.
Ik moet hierbij bemerken dat er verzekeraars zijn die ofwel de vrijstelling dusdanig verhogen bij een ongeval zonder derde, of die weigeren te betalen als er geen officiële vaststelling is gebeurd.

Ik geef een stom voorbeeld: na de receptie voor de verjaardag van uw beste vriend, bent u zo crapuleus zat, dat zelfs het sleutelgat van uw 4 maand oude BMW moeilijk te vinden is. Enfin, na veel tribulaties geraakt u weg en botst 2 km verder tegen een famuseuse eik, die daar blijkbaar niet op zijn plaats stond. Wonder bij wonder raakt u zonder kwetsuren uit uw voertuig, om tot de vaststelling te komen dat het "perte-totale" is. U belt uw schoonzuster (een geluk: de GSM werkt nog) en u kan uw verhaal doen en ze komt u ophalen. 's Anderendaags - na het verwerken van een vreselijke kater en een pan eieren met spek en sloten koffie - verwiitigt u uw garagist van uw ongeval. U spreekt natuurlijk niet van het feit dat dit de avond voordien is gebeurd!

Misschien een stom voorbeeld, maar realiteit, beste forumleden!
Wie twijfelt zal ik een paar dossiers bezorgen waar de waarheid uiteindelijk toch boven kwam...

Terug naar “Verkeersongevallen”