#1 , 20 aug 2010 23:14
Een tijd geleden had een werkkracht van ons een ongeval op de E-17 richting Kortrijk. Ik werk in een buitenlandse firma die dus ook met buitenlandse wagens rijdt. Onze werkkracht rijdt op 2e rijvak om verschillende auto's in te halen. Opeens voelt hij iets. Een wagen heeft onze camionette aangereden, schade ter hoogte van de schuifdeur tot volledig achteraan de camionette. De andere wagen van links vooraan tot midden de wagen. Ik kom ter plaatse omdat de werkkracht geen nederlands spreekt en de documenten ingevuld moeten worden voor de verzekeringen. Tot daar toe geen probleem. Ik vul onze helft in, zij vult zelf haar helft in. Ze verklaart dat zij naar links uitweek omdat ze ook haar voorganger wou inhalen, "maar" wij kwamen naar rechts. Onze werkkracht verklaart dat hij gewoon rechtdoor reed en helemaal niet naar rechts uitweek omdat daar andere voertuigen reden. De documenten worden ondertekend. Ieder gaat zijn eigen weg verder. TOT... het duurt lang eer we nieuws krijgen van onze verzekering ( via buitenland) en ik besluit zelf verzekering tegenpartij te contacteren , maak mezelf duidelijk bekend met naam en toenaam, om te vragen hoe het met de zaak gesteld is. Die man begint te mompelen:" bla bla PV bla bla bla politie bla bla kortrijk en ik geef u geen verdere uitleg", en legt de telefoon dicht. Ik bel naar politie in Kortrijk en maak mij duidelijk bekend, om te vragen waarover die PV in Godsnaam gaat.... even wachten aub... neen mevrouw, hier is geen PV bekend van een ongeval op die datum en plaats. Maanden later, vraag ik via mijn makelaar om me te helpen. Via de advocaat wordt er PV opgevraagd en uiteindelijk gevonden. De PV komt uiteindelijk bij mij... ik werd witheet van woede. Zij heeft na het accident op aanraden van haar verzekeraar aangifte gaan doen dat het aanrijdingsformulier valselijk werd ingevuld door mij. (Een vrouw die ter plaatse kwam, ze kent mijn naam dus niet) Dat zij helemaal niet naar links uitweek, dat er niets voor haar reed en dat zij helemaal niet wou inhalen, dat "wij" naar rechts kwamen zonder reden. Ik lees verder ook dat de zaak afgesloten is omdat de politie geen verder verhoor of onderzoek kon uitvoeren aangezien de chauffeur een buitenlandse man was, geen adres in België had en er geen getuigen waren.( Ik had toch duidelijk aan politie en verzekeraar tegenpartij verteld wie ik ben, ze konden mij toch komen ondervragen?). Ik vraag mij nu af: hoe is het mogelijk dat iemand een ongeval veroorzaakt, de documenten zelf invuld, zelf zegt dat ze wou inhalen, daarna naar de politie DURFT gaan om een valse verklaring af te leggen waarin ze beweerd dat ik vals ben en...nu komt het beste nog, dat ik het volledige formulier alleen ingevuld heb en geprofiteerd heb van haar "shocktoestand" om haar te laten tekenen?!?! Kan ik haar laten vervolgen voor laster en eerroof (ook al wordt ik in de PV vermeld als een onbekende die ter plaatse kwam)? Kan zij vervolgt worden voor valse verklaring? Voor fraude? voor te beweren dat er valsheid in geschrifte is terwijl ze zelf de enige is die zich hieraan schuldig maakt?