vluchtmisdrijf niet bewust !!

koen_
Topic Starter

vluchtmisdrijf niet bewust !!

#1 , 01 mar 2010 21:39

Beste leden van juridischforum,

in 2008 tijdens mijn job als vrachtwagenchauffeur heb ik het volgende voorval gehad en zou graag wat bijkomende informatie
van jullie hier over willen hebben.

bij mijn verdeel ronde's met de vrachtwagen ben ik een straat ingereden waar rechts auto's geparkeerd stonden,
toen ik in het straat was heb ik blijkbaar bij het manoeuvreren met zij achterkant van mijn vrachtwagen een geparkeerd voertuig geraakt,
wat ik zelf helemaal niet voelde of hoorde toen ik een paar meters verder was heb ik een wagen horen toeteren,
die achter mij stond die persoon kwam naar mij toe en zij dat ik een geparkeerd voertuig had geraakt.
ik was even de kluts kwijt wand ik dacht in mezelf als ik een wagen geraakt zou hebben zou ik het toch gevoeld hebben zeker,
daarna ben ik uitgestapt en heb ik naar die wagen gaan kijken en heb niks vreemds gezien ondertussen was die persoon
al lang verdwenen daarna heb ik naar mijn werkgever gebeld voor te zeggen dat ik blijkbaar een wagen had geraakt
en wat ik nu moest doen,
hij zij dat ik gewoon door moest rijden en mij er niks van aan moet trekken.
ik heb gewoon door gereden,na een paar dagen is de politie op de werkvloer gekomen en moest ik een verklaring
afleggen wand ik had een vluchtmisdrijf gepleegd zij de agent.
in mijn verklaring heb ik gezegd dat ik het niet bewust had gedaan en mijn werkgever ervan op de hoogte had gehouden.

vandaag heb ik een dagvaarding gekregen i.v.m het vluchtmisdrijf. ben ermee naar de acv gestapt om te vragen wat ik ermee kon toen,
hun hebben mij niet kunnen verder helpen daarna ben ik naar mijn verzekeringskantoor gegaan voor een eventuele rechtsbijstand,
ze hebben gezegd dat ik naar de verzekeringskantoor van mijn werkgever moest gaan,
maar daar werk ik niet meer.

wat kan ik in deze situatie doen ?
hoeveel kunnen de boetes bedragen ?
moet ik ook de schade aan de wagen betalen ?
ik ben depressief geworden hierdoor.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 mar 2010 11:04

“Art.18.Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld. Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.67.Zij die overeenkomstig artikel 1384 van het Burgerlijk Wetboek burgerrechtelijk aansprakelijk zijn voor schadevergoeding en kosten, zijn insgelijks aansprakelijk voor de geldboete...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

Uw toenmalige werkgever was overeenkomstig voornoemd art.1384 burgerlijk aansprakelijk voor schadevergoeding en kosten en dus insgelijks aansprakelijk voor de geldboete. Voor eventueel andere straffen dan geldboetes blijft u zelf aansprakelijk.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2010 19:47

Uw ex - werkgever heeft u geen goede raad gegeven - Het kan dat u als vrachtwagenbestuurder dat niet voelt.
Edoch U was nu in kennis gesteld en U het niet de nodige stappen gezet.
Uw werkgever had u beter bij de politie van werk of van uw woonplaats een ' aangifte' laten doen onbekende tegenpartij.
Politie had dat vermoedelijk dan alleen genoteerd in wat een ' melding' wordt genoemd. Op die wijze kan u later zeggen - ik wist ervan en ik heb het gemeld- aan MIJN wagen geen schade en tegenpartij is mij onbekend.
Uw werkgever had ook zijn verzekering in kennis moeten stellen.

Vluchtmisdrijf wordt 'redelijk' zwaar gestraft.
Hopelijk houdt de rechtbank met de feiten en verklaring rekening.
Staat in het dossier dat tegenpartij NIET met u heeft gesproken?

Reclame

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#4 , 09 mar 2010 16:00

geachte heer,

de Politierechter zal vrees ik weinig rekening houden met de door U geschetste uitleg. De boete verbonden aan vluchtmisdrijf bedraagt minimum 200,00 € x 5,5 en gebracht op 1.100,00 €.

Mvg,

Pieter Verherstraeten

Terug naar “Verkeersongevallen”