Hallo,
vorig jaar deed zich het volgende voor:
ik reed met de wagen.
Naast het fietspad reden 2 fietsers, op een 10 cm achter mekaar.
Iets verder op die baan is een bocht naar links, wel met zicht op tegemoetkomend verkeer.
Ik kwam uit een zijstraat, dus had nog niet veel snelheid toen ik de fietsers inhaalde.
Daarbij wees ik wel met mijn vinger dat er een fietspad was.
Toen ik net voorbij die fietsers was, kwam er uit die bocht een tegenligger (onbekende en heb geen nummerplaat), die die bocht nogal breed nam, waardoor ik moest remmen.
1 van beide fietsers reed achteraan op mijn wagen (links achteraan, schade aan mijn licht van het stuur/rem). De andere stopte 5 à 10 meter erachter.
Ik stopte meteen, maar voor ik kon uitstappen, stond die 2de al bij mijn deur te roepen. Intussen belde de andere (die tegen mijn wagen gereden was) naar de politie.
Gezien de bedreigingen, deed ik mijn deur op slot.
De 2de kwam er ook bij, en door mijn raam dat een beetje openstond, bleven de verwijten komen.
toen beiden al bij mijn wagen stonden, kwam er iemand vanachter mij aangereden, die meteen zei dat ze hem wel mochten vragen te getuigen, dat hij ging zeggen alles gezien te hebben.
De politie kwam en er werden ademtest afgenomen. Alles negatief.
Ik ging meteen mee naar het politiekantoor, terwijl die andere zijn kapotte fiets ging wegdoen. Deze ging daarna zelf komen.
Toen mijn verklaring bijna klaar was, kwam diegene die tegen mij gereden was pas aan. (de deur stond open waardoor ik dit hoorde, dan deed de agent de deur dicht)
Wat deze juist verklaard heeft weet ik niet, maar ik kreeg vandaag bericht van mijn verzekeraar dat blijkt uit de getuigenissen dat ik het ongeval uitgelokt heb. Waardoor zij dus de rekening zullen voorschieten, maar dat ik deze dan ga moeten terugbetalen.
Om mijn eigen belangen te verdedigen, moet ik eventueel zelf een advocaat ter hand nemen, aangezien hun en mijn belangen uiteenlopen.
Heeft iemand een idee of ik kans maak een eventuele rechtszaak te winnen?
Bedenkingen die ik heb:
- de fietser die op mij reed, keek niet waar hij reed, aangezien mijn stoplichten werken en de 2de, die op een 10 cm erachter reed, op 5à10 meter achter mijn wagen wel kon stoppen
- Die 3de getuige, die stopte met zijn wagen, heet dat niet het afleggen van valse bekentenissen?
- bieden (of alle3) hadden tijd genoeg om hun feiten op mekaar af te stellen, aangezien er slechts 1 op het politiebureel kwam zoalng ik daar was, en dan nog veel later.
- die fietsers claimen ook dat ik onverantwoord hard remde, te zien aan een bluts in mijn wagen achteraan (een camionette). Maar deze was er al in van de vorige eigenaar, en deze zal dat zeker kunnen bevestigen (hij wees er mij zelfs op toen ik de wagen kocht, die en ook nog beschadiging rechts onder de deur)
- als er een fietspad is, moeten die daar dan niet oprijden?
Alvast bedankt voor de antwoorden.