De autobestuurder achter mij, haalt mij tegelijkertijd in. Door deels op het voetpad te rijden en terug op de baan te komen en botst tegen mijn linkerflank.
Inhalen waar het niet veilig kan (en niet mag dus) als dat een trottoir is
(Opletten, want op een berm mag dit WEL !)
Manoeuvre : van buiten rijbaan terug op de rijbaan komen
(opnieuw tenzij dat een berm was ipv trottoir, dat gebruik is wettelijk voorzien bij inhalen en dan is het geen manoeuvre)
Artikel 12.4
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... kdpjcvfdbq
12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Als deze beweging begonnen is terwijl jij nog stilstond, is het ook een manoeuvre ... geen inhalen
(inhalen gebeurt tov bestuurders in beweging, op hetzelfde weggedeelte - Art 16.1 en Cassatie)
Nog wat inbreuken op Artikel 16 / inhalen
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... yezmpzgyb9
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm of de zijdelingse strook volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.
16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen,
als ik foto kan plaatsen zal ik doen is veel duidelijker.
Waar was het ergens ?
Op Google streetview is meestal ook al wel wat te zien
Na politie bellen persoon vlucht weg.
Mooi, vluchtmisdrijf
Dus normaal rechtbank, en die zal dan oordelen over verantwoordelijkheid voor het ongeval
Nu verzekering wilt mij deels aansprakelijk stellen.
Op basis waarvan ?
Kan ik de situatie ergens in de wetgeving terug vinden?
Zoals je ze beschrijft: neen