vergoeding

safeba
Topic Starter

vergoeding

#1 , 08 dec 2009 20:22

Mijn vriend heeft een ongeval in dronken toestand gehad met mijn wagen. Mijn wagen was total loss. Kan ik schadevergoeding eisen? Hij had toestemming om de wagen te gebruiken doch reed waar hij niet moest zijn.
thanks

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 dec 2009 19:42

U hebt toestemming gegeven. Ik vermoed mondeling.
Is dat ooit gezegd dat hij daar niet mocht komen??
Wie bepaald moest zijn?
Ik vrees dat u zeer zwak staat.
De kans bestaat nog dat u mede vervolgd kunt worden als zou blijken dat u de sleutels gegeven hebt wetende dat hij dronken was.
Als hij dronken was - term dronken zal de verzekerings maatschappij evenzo regress uitoefenen en de schade van tegenparyij ook nog terugvorderen en gezien u de verzekeringsnemer bent in eerste instantie van U.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 dec 2009 19:50

Ik meen me te herinneren dat als men iets uitleent de ontlener de verplichting heeft het goed in goede staat terug te bezorgen aan de wettige eigenaar. Zie in nhet verleden de verschillende rechtszaken met tegoedertrouwe BOB chauffeurs die een ongeval met andermans wagen hadden en persoonlijk aansprakelijk werden gesteld voor de schade.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus

#4 , 09 dec 2009 19:59

verschil tussen autoverzekering - rechtsbijstand - wat het strafwetboek en verkeerswetgeving zeggen en de daar dan aangekoppelde verantwoordelijkheden bij dronken voeren - mijn vriend samenwonend of een occasioneel gebruiker.
Klopt is idd een thema geweest. Ik heb geen idee hoe dit is uitgesproken
En regres met een s is het terugvorderen bij de tegenpartij - u als eigenaar kan u in een aantal gevallen dus ook naar de bestuurder wenden op die basis. Schade en goed huisvader en fout (opzettelijke)

j.demoor

#5 , 10 dec 2009 09:22

“Art.3,§1...Van de verzekering KAN niettemin worden uitgesloten, de schade aan :1° het verzekerd voertuig...”(21 NOVEMBER 1989. - Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen).

Onderzoek daartoe uw verzekeringspolis.

“Art.1884.Indien de zaak in waarde vermindert alleen ten gevolge van het gebruik waarvoor zij geleend is, en buiten enige schuld van de lener, moet deze voor de waardevermindering niet instaan.”(Burgerlijk Wetboek)

‘alleen ten gevolge van het gebruik waarvoor zij geleend is‘ en ‘buiten enige schuld van de lener’ is door de lener te bewijzen. Bij ontbreken van zulk bewijs moet de lener WEL voor de waardevermindering(=schade) instaan tegenover de uitlener.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

safeba
Topic Starter

#6 , 10 dec 2009 22:05

dank je

ik had geen weet dat hij dronken was. op het ogenblik dat hij hier vertrok was hij nuchter.

Franciscus

#7 , 11 dec 2009 14:33

Als dat over zware schade gaat aan eigen voertuig en bij tegenpartij -toch eventjes evalueren hoe u staat tgo uw vriend ( dat weten we niet he) - is dat een vriend of iemand waarmee je samenleefd.. en hoe gaat je reageren om de schade te recupereren.....en waarom of hoe dikwijls was hij reeds dronken en rijdende met...
Als je ergens een vertrouwenspersoon hebt die juridisch geschoold is kan daar eens mee gekeken worden hoe jezelf 'officieel' best reageerd om UW belangen veilig te stellen.

safeba
Topic Starter

#8 , 11 dec 2009 22:29

wij hebben samen gewoond door zijn overmatig drankverbruik zijn we uit elkaar normaal nam hij altijd zijn auto maar dit keer niet ok dat zal ik doen
in ieder gevl hartelijk dank
groetjes

Terug naar “Verkeersongevallen”