niet in fout - wel betalen ??!

Michèle
Topic Starter

niet in fout - wel betalen ??!

#1 , 14 apr 2009 17:21

Enkele weken terug worden we achteraan aangered.
De tegenpartij was onoplettend en geeft volledige schuld aan.
Administratie wordt correct afgehandeld en onze wagen gaat naar de officiële dealer voor reparatie.
De expert van de tegenpartij bevestigt dat de reparatie mag worden uitgevoerd en dat de kosten volledig gedekt zijn door de tegenpartij.

Uiteraard, ons treft absoluut geen schuld, enkel last!

Bij het ophalen van de wagen wordt ons zo'n 200 euro gevraagd.
Dit bedrag slaat op de meerwarde die de verzekeraar niet wenst te dekken aangezien ze een gebruikt stuk (nl de uitlaat) vervangen door een nieuw.

Kortom, wij worden aangereden en worden gevraagd voor een deel van de kosten op de draaien omwille van het plaatsen van nieuwe stukken op ons voertuig. Dit zou de totaalwaarde van de wagen doen stijgen?

Noot, het gaat om een 80000 euro nieuwwaarde wagen die amper 4jaar is.

Kan iemand adviseren uit welk recht de verzekeraar ageert ?

Hartelijk dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2009 17:52

uw schade moet betaald worden niets meer maar ook niets minder.
Het volstaat om het stuk te vervangen door een even oud stuk bij een nieuw stuk kan men zeggen dat het verschil tussen een oud en het nieuwe voor u is.

Langs de andere kant is er een akkkoord over de herstelling - dus dat bedrag wordt uitbetaald - een ander (hoger) bedrag dient niet betaald te worden

Wat heeft de garage op de offerte gezet ---daar staan toch ook prijzen materiaal en uurloon bij

evgoeth

#3 , 07 mei 2009 14:05

Snap ik ook niet.

Heb de voorbije jaren meer dan 5 000 euro kosten gehad aan mijn wagen, vernieuwing stukken.

Maar als ik die morgen in de prak rijdt, en 't is iemand anders zijn schuld, dan denk ik niet dat ik op de tegenpartij die 5 000 euro kan verhalen omdat die stukken die in mijn wagen zaten nog nieuw zijn hoor.

Verzekeringen proberen er alles aan te doen om toch maar iets te kunnen redden ...

Reclame

artemis

#4 , 07 mei 2009 14:38

Ik vraag me zelfs af of er een alternatief was geweest. Tweedehands uitlaten, wordt dat geplaatst?

Ik heb zelf een 15 jaar oud bakske, doe een aantal herstellingen de laatste jaren met 2de hands onderdelen indien mogelijk (bv banden), maar na afkeuring van mijn uitlaat heb ik daar toch een nieuwe opgezet. Het zijn trouwens ook vaak de bevestigingsbeugels en/of klemmen die stuk zijn...

evgoeth

#5 , 07 mei 2009 14:44

Dit zegt mijn vriend (die in de verzekeringen zit).

Als de expert van de tegenpartij zijn akkoord geeft om de wagen te laten maken kunnen ze daar achteraf niet meer op terugkomen.

Zij moeten alles betalen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 okt 2009 20:51

IK heb hetzelfde meegemaakt. Mijn Jaguar was net twee jaar oud toen ik ermee betrokken werd in een aanrijding. Ik was niet in fout en er was ook geen enkele betwisting daaromtrent. Verzekering, expert en dealer voeren hun gebruikelijke procedure en de garage verzekerde me dat ze de wagen perfect konden herstellen.

Wagen wordt hersteld, kostprijs meer dan 15 000 EUR...Ik krijg een factuur rechstreeks naar mij gestuurd voor dat bedrag. Ik stuur de rekening naar de verzekering die in mijn plaats zou betalen, maar....ze melden mij dat ze niet kunnen betalen omdat de factuur bijna dubbel zo hoog was dan het bedrag vastgesteld door de schade-expert.

Gevolg: verzekering betaalt de garage het bedrag vastgesteld door de expert en de garage begint mij telefonisch systematisch te stalken om het verschil te betalen. Het bleef bij mondelinge maar wel vervelende bedreigingen, nooit iets schriftelijk ontvangen......

delady

#7 , 20 okt 2009 22:11

ik kan volledig verkeerd zijn hoor, maar zou die 200 euro niet de franchise kunnen zijn??

Terug naar “Verkeersongevallen”