Ik wil mij even informeren over het rond punt aan vrijheidsstraat aalst .
De verkeerstekens worden daar precies door prins carnaval geplaatst , 1 dag na carnaval ...
Ik kom van stationsstraat en bevind mij aan het rond punt op het buitenste vak ik moet de vrijheidsstraat inslaan . Er staat verkeer op de binnenste band . Dat de vrijheidsstraat ook in moet .
Verlaten van een rotonde, is een richtingsverandering naar rechts en MOET gebeuren vanop de rechter rijstrook.
Ik die mij op het buitenste vak bevind heb toch voorrang of zie ik dit verkeerd .
Ja, die op de binnenste rijstrook mogen daar niet eens afslaan ...
Velen blijken dit niet te snappen .
Zelfs Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer geeft terzake foute informatie op haar website en via YouTube ...
Blokkeren de weg of geven geen voorrang ?
Niet druk in maken
Ze begaan een manoeuvre: van rijstrook veranderen op de rotonde
En een verboden rijbeweging (rechtsafslaan vanuit linker rijstrook.
Zijn altijd in fout bij ongeval
Heb ik daar een bord gemist .
Er missen daar wel een paar borden ...
bvb om aan te duiden dàt het een rotonde is ...
Wettelijke basis:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /177-art19
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
(...)
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.
19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.