Korte schets :
Mijn zus werkt in beschutte werkplaats, haar lief ook.
Moeder van haar lief, en haar partner, willen zus helpen met rijbewijs.
Ze doet haar verplichte uren, en gaat dan rijden in de auto van de moeder, met de partner van de moeder als begeleider.
Mijn zus is niet ontvoogd, maar heeft wel "begeleiding" nodig.
Die is er niet geweest, wegens eigen gescheiden moeder en vader die kunnen worden geklasseerd als "prutsers" die meer met zichzelf bezig zijn dan met hun dochter.
En dat is heel mild uitgedrukt.. Dat terzijde.
Dat leren rijden, gaat een tijdje goed, tot ze opeens op een T kruis punt panikeerd,
en aan lage snelheid de control verliest, ipv te stoppen, in een muur ploegt met de kleine, 14 jaar oude Toyota.
Auto perte-total, stijve nek bij begeleider, maar geen blijvend letsel.
Dit was op 30 mei
Op 23 juni komt er een brief van het parket :
Betreft verkeers ongeval, datum
benadeelden : De moeder
de partner
(Wordt niet vermeld op welke basis benadeeld, ik ga er vanuit de moeder omdat haar auto kapot is, de partner, omdat hij stijve nek had.)
Ingevolge het onderzoek ben ik van oordeel, dat u aansprakelijk bent voor het hierboven vermeld verkeers ongeval
om eventueel behandeling te voorkomen, dient mij binnen 120 dagen door u rechstreeks,
of door bemiddeling van de verzekeringsmaatschappij die het risico dekt,
een schriftelijk bewist geleverd te worden waarbij al de benadeelden bevestigen definitief schadeloos gesteld te zijn ,
of aan alle schadeloosstelling te verzaken.
indien het verkeers ongeval plaats greep op het ogenblik dat u stuurde voor rekening van ...
zo u meent uw strafrechtelijk aansprakelijkheid te moeten betwisten,
verzoek ik u mijn daarover asap in te lichten.
het is u , de eigenaar van het voertuig, de verzekeraar en de advocaten toegelaten op vertoon van deze brief,
in zage van het dossier te nemen of afschrift ervan te doen afleveren voor 21 oktober...
Ik heb die brief nu pas kunnen lezen, Moeder en vader hebben al die tijd geweigerd contact op te nemen met moeder van 't lief...
ondanks meerder malen expliciet gevraagd te zijn door mij, mijn nonkel, mijn zus.
enkele vragen :
Burgerlijk aansprakelijkheid verzekering, in Belgie is toch per voertuig,
niet per bestuurder? (niet zoals bv de UK )
Dekt dat dan dergelijke situatie niet?
Het was geen joy ride, eigenaar van de wagen was 100% op de hoogte,
en had toestemming gegeven.
meer nog, de eigenaar van de auto heeft mijn zus aangespoord om nog eens te proberen het rijbewijs te halen.
Waar dit mijn zus, door haar eigen ouders werd afgeraden,
omdat ze als eens "tilt" geslagen had aan het stuur, en een muur in was geploegd.
Nu is het zo, dat zus en lief nog steeds samen zijn, en ze is daar kind aan huis, goeie relatie...
maar Moeder van lief is pissed off omdat mijn zus haar pa en ma geen teken van leven geven..
En weigeren dus het parket te melden dat ze schadeloos zijn...
Op zich kan ik er in komen...
Ik ben zelf pissed off dat mijn zus zo wordt verwaarloosd, en doe zelf al wat ik kan om haar te helpen...
Maar ik ben haar voogd niet, ik kan enkel bemiddelen.
En proberen goede raad te geven of vinden voor haar.
Iemand een idee ivm die verzekering die op de auto verplicht is, en of die toepasbaar zou moeten zijn?
dank bij voorbaat,
Stijn