Aanrijding parking Liddl

katrijnTJah
Topic Starter

Aanrijding parking Liddl

#1 , 10 jul 2009 21:51

Deze middag heeft mijn vriend een ongeval gehad op de parking, terwijl hij achterwaarts uit de parkeerplaats reed, voor hij achteruit reed keek hij natuurlijk of er geen tegen ligger afkwam dit bleek niet het geval te zijn, terwijl hij uiteindelijk achter uit reed, kwam hij in botsing met een andere wagen de parking kwam op gereden. De wagen waarmee mijn vriend reed is enkel licht links achter beschadigd , terwijl de andere wagen in de deur werd geraakt. Wie is hier dan jusit in fout? of is het zo dat het bij een privé parking de schade ieder voor zich is... Er werd nog niets geregeld met de tegenpartij aangezien deze geen tijd had.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPD

#2 , 11 jul 2009 09:00

Het verkeersreglement is in principe alle van toepassing op de openbare weg, en de parking van de Lidl is, tot een rechter er anders over beslist, geen openbare weg. Echter, bij schade als gevolg van een aanrijding hanteren wordt er wél gekeken naar wie de verkeersregels gevolgd heeft, zelfs op plaatsen die niet tot de openbare weg behoren.

Elke fout kan aanleiding zijn om aansprakelijk gesteld te worden. Wie achteruit rijdt, voert een maneuver uit, en moet voorrang verlenen. Tijdens de hele uitvoering van dit maneuver blijft die voorrangsplicht bestaan. Wie stopt tijdens het uitvoeren van het maneuver zonder de hele weg te versperren voldoet aan die voorrangsplicht. En voorrang moet alleen verleend worden aan voertuigen wiens opdagen kan voorzien worden.

Anderzijds moet iedereen rijden met een aangepaste snelheid.

Afgaande op uw beschrijving van de schade vermoed ik dat uw vriend volledig aansprakelijk zal gesteld worden, omdat hij tijdens het uitvoeren van een maneuver klaarblijkelijk in beweging was op het ogenblik van de aanrijding, en de andere bestuurder niet erg hard reed.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”