aanrijding bij verlate parking: wie in fout

limelight
Topic Starter

aanrijding bij verlate parking: wie in fout

#1 , 12 jun 2009 21:17

Vandaag deed zich volgende situatie voor, en volgens mij ben ik in mijn recht. Maar graag had ik nog het oordeel van een expert:

Ik wil een parking uitrijden (mij niet geheel duidelijk of dit prive domein is of openbare plaats). Ik geef richting aan naar rechts, en ben naar links aan het kijken naar aankomend verkeer. Op het moment dat er geen verkeer meer is sla ik dus rechts in, maar ondertussen is er een auto die me rechts probeert in te halen om me zo de loef af te steken. We knallen dus op elkaar (niet geheel duidelijk wie wie nu aangereden heeft, zoals ik al zei was ik naar links aan het kijken). Mijn rechter flank is gedeukt, zijn linker voorkant is beschadigd.
Na de aanrijding bevinden we ons allebei half op de parking, half op de baan. Mijn vragen:
a) komt de verzekering tussen indien deze parking prive domein blijkt te zijn?
b) Als zou blijken dat deze persoon stilstond (moeilijk te geloven), wie is dan in fout? Ik gaf richting aan, en de plaats naast me was amper breed genoeg om een auto door te laten, toch wringt die persoon zich ertussen om ook rechts af te slaan.
c) Daar ik de persoon ken hebben we geen papieren ingevuld. We gingen het later regelen. Maar nu bedenk ik me dat als we er uiteindelijk niet zelf uit raken dit misschien nadelig zou zijn voor mij. Kan ik volgende week toch nog een formulier invullen? En wat als deze persoon weigert te tekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie

#2 , 12 jun 2009 22:18

Als u uiterst rechts stond (aan de rechter kant van de "rijstrook" op de parking), hoe kan iemand u dan nog langs rechts inhalen?

Trouwens, er is een samenloop van voorrangsplichten:

- U moest voorrang verlenen aan het verkeer op de openbare weg.
- Hij mocht u niet langs rechts inhalen.

Echter, als zou blijken dat er discussie is omtrent (a) de plaats van het ongeval, (b) de positionering van de voertuigen, (c) wie/wie aanreed, ...: wie zal u geloven in een woord-tegen-woord-situatie? Waren er getuigen van het ongeval?

En waarom heeft u uw verzekeringen niet verwittigd?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

limelight
Topic Starter

#3 , 12 jun 2009 22:30

Er kon rechts naast mij nog net een auto tussen.
De enige weg die in kon inslaan was rechts (langs links mocht ik niet weg, anders moest ik over een volle witte lijn), en bovendien stond mijn richtingwijzer aan. De andere wagen kwam dus van achter mij, en wou me net voor zijn bij het oprijden van de openbare weg.
Er zijn geen getuigen (er zijn mensen die het gezien hebben, maar ik heb van niemand gegevens). De reden dat we geen papieren hebben ingevuld is dat we collegas zijn, en de andere partij het maandag op kantoor wil bespreken.
Maar nu zou ik los daarvan willen weten wie er juridisch gezien in zen recht zou zijn.

Reclame

Bartie

#4 , 13 jun 2009 00:11

Uit het Algemeen Verkeersreglement:
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Art. 13. AANKONDIGING VAN EEN MANEUVER.
Alvorens een maneuver of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet, (en indien mogelijk) door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
16.3. Het inhalen geschiedt links.
Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in het halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet, (en indien mogelijk) door een teken met de arm. <KB>
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
(Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.) <KB>
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading nie bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.
In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen; bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.
3° de beweging met matige snelheid uitvoeren;
4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.
Voor alle duidelijkheid:

In beginsel is het verkeersreglement enkel van toepassing op de "openbare weg", doch algemeen wordt aangenomen dat een bestuurder die 'het verkeersreglement' niet naleeft op een parking, eveneens onvoorzichtig is - hetgeen het criterium is m.b.t. schade....

U zal, gezien u de situatie zelf hebt meegemaakt en beter dan wie ook de details kent, zelf uitmaken wie (eventueel gedeeld) aansprakelijk is...

Ik zou eigenlijk niet wachten tot maandag, maar soit.
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Terug naar “Verkeersongevallen”