Aanrijding - Wie is fout ?

VyS
Topic Starter
Berichten: 2

Aanrijding - Wie is fout ?

#1 , 21 apr 2009 15:50

Afgelopen weekend ben ik betrokken geweest bij een ongeluk:

Ik wilde een 180 graden bocht maken. Ruim op voorhand gaf ik richting aan, toen ik kans zag mij te draaien werd ik, toen ik reeds 90 graden gedraaid was, geraakt in mijn linker achterflank door een auto die te hard reed. (wordt ook door een getuige verklaard)

Er is een remspoor van zeker 12 meter zichtbaar door de blokkerende wielen, de aanrijding gebeurde met een snelheid tussen de 20 en 40 km/uur.

Wie is er in dit geval fout ? Ik maakte een bijzonder maneuvre, maar de tegenpartij reed te hard, lette niet goed op (want verklaarde dat ik ergens anders vandaan kwam).

Bestaat er ook de kans dat de aansprakelijkheid verdeel wordt?

Graag jullie advies.

Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie
Berichten: 216

#2 , 21 apr 2009 16:41

Naar mijn bescheiden mening: u voerde een maneuver uit: fout.
Als u een exceptie inroept moet die ook worden bewezen. De getuige kan onmogelijk in staat zijn om de snelheid van tegenpartij correct in te schatten, zeker als u vermeldt dat het ongeval gebeurde aan een snelheid van 20-40 km/h.
U reed, want u had uw bocht half afgemaakt, u heeft dus door uw maneuver een niet te voorziene hindernis gemaakt.

VyS
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 21 apr 2009 17:16

Aanvullend: getuige zal ook nog verklaren dat de tegenpartij "roekeloos", of andere woorden van die strekking, reed.

Mjah, waar het mij om gaat: bestaat er de kans dat de aansprakelijkheid van de schade verdeeld zal worden ? Of is zelfs dat een kansloze zaak ?

Ik begrijp dat ik als ik een maneuvre maak niet sterk sta, anderzijds zijn er omstandigheden die er mijns inziens voor zorgen dat er (op zijn minst) een gedeelte van de aansprakelijkheid bij de tegenpartij ligt. Of is dat niet zo ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 39080
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2009 18:22

En op wat gaat die getuige zich bazeren om het begrip ' roekeloos' uit te leggen

Is er politie bijgeweest - zijn de verklaringen opgenomen.

Wat zegt de wegcode bij het uitvoeren van een maneuvre?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 21 apr 2009 20:36

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
keren staat erbij, inhalen niet
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
ooggetuigen met radarogen worden niet altijd geloofd

toen ik kans zag mij te draaien werd ik, toen ik reeds 90 graden gedraaid was, geraakt in mijn linker achterflank door een auto
hier mis ik enkel " en nog eens achter mij keek om te zien of niemand mij inhaalde"
19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;
blijkbaar kon je achterligger niet snel genoeg stoppen, dus mocht u eigenlijk niet keren


een zonnetje aan de hemel
16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
eigenlijk mocht hij je niet links inhalen omdat je te kennen had gegeven dat je links ging afdraaien
hij zal wel zeggen dat je te laat je richtingsaanwijzer aanzette

tenzij je natuurlijk, zoals te bedenken, naar de rechterkant van de baan gegaan bent om je bocht te kunnen maken

woord tegen woord dus
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

sid
Berichten: 8

#6 , 21 apr 2009 23:17

Altijd die zever van "ja maar die reed te hard". Remspoor van 12m, dat is ongeveer 40km/h snelheidsvermindering m.a.w. hij reed 60 ipv 50km/h.
Neem gewoon uw verantwoordelijkheid en kijk volgende keer uit uw doppen voor je een maneuvre (U-bocht) maakt. U lette niet op, niet de tegenpartij. Had dit een motorrijder geweest, dan had je misschien de lijkwagen kunnen bellen.

evgoeth
Berichten: 560
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#7 , 23 apr 2009 17:21

Echtgenoot van collega van mij stond te wachten in een file om linksaf te kunnen slaan.

Deed dat ook maar had niet achter hem gekeken en werd ook linksachter geraakt door een wagen die heel die file had ingehaald om ook linksaf te kunnen slaan.

Werd in fout gesteld, hij had maar moeten kijken.

Zo simpel kan het zijn.

araneus
Berichten: 67

#8 , 24 apr 2009 10:31

Keren is een zeer gevaarlijk manoeuvre! Probeer het dan ook zo fel mogelijk te beperken. Je kan evengoed een blokje rondrijden of via een zijstraat keren, wat veel veiliger is.

Je hebt dus duidelijk niet goed genoeg opgelet. Die andere reed misschien wel te snel maar zoals hier al aangehaald wsl. niet zeer veel. Die getuige met zijn radarogen zal inderdaad zelden geloofd worden.
Het is duidelijk dat er iemand roekeloos reed, dat ben je namelijk zelf, je hebt een roekeloos manouvre uitgevoerd en de gevolgen hiervan zijn duidelijk, nl. een ongeluk.

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#9 , 12 mei 2009 22:14

Alles zal afhangen van een eventuele "onaangepaste snelheid" (art. 10.1 Wegcode). Maar de kans is inderdaad veel realistischer dat u wegens diverse inbreuken op de wegcode aansprakelijk zal worden gesteld. Het wordt uiteindelijk een feitelijke afweging of een betwisting de moeite wel waard is...

Terug naar “Verkeersongevallen”