Beste,
ik heb onlangs een ongeval gehad met de motor. ik heb mijn beide polsen gebroken op het stuur door de impact, voor de rest heb ik gelukkig niets.
Mijn vraag is wie er in fout is? Ik vermoed allebei, maar ik denk de tegenpartij iets meer. (Ik ben nog niet verhoord door de politie)
Hieronder schets ik even het voorval.
Het was een stilstaande/traag rijdende file op een steenweg met 2 baanvakken.
ik heb de keuze gemaakt om langs rechts voorbij te rijden (hier ben ik dus ongetwijfeld in fout, al zie ik het eerder als een mogelijke bekeuring ipv oorzaak van het ongeval) ik reed maximum 20-30km per uur. Op een gegeven moment slaagt de auto af naar rechts, en ik kwam dus bijgevolg niet meer op tijd tot stilstand.
ik weet dat ik als motor niet op het fietspad mag rijden, maar als fietser/scooter zou mij hetzelfde lot beschoren zijn.
ik kan mij niet herinneren dat de tegenpartij gebruik maakte van de richtingsaanwijzer, nog uitkeek voor aankomend verkeer. hier komt tevens nog bij dat de bestuurder een straat inreed welke doodloopt met daaronder verkeersbord "uitgezonderd fietsers/klasse A". omwille van werken stond er zels verkeersbord C31.
ik weet dat ik niet rechts voorbij mag rijden, en ik praat het ook zeker niet goed. Maar rechts voorbij is vaak veiliger dan links voorbij in zulke trage files, tal van bestuurders komt de file wel eens uit om te kijken hoe lang de file nog is, en er zijn er evenveel die plots beslissen zonder te kijken om rechtsomkeer te maken.
mijn excuses voor de moglijke typfouten, maar typen met 2 gebroken is verdomd vermoeiend.
Alvast bedankt,
Jan Schroeven