dagvaarding vluchtmisdrijf

peterdw
Topic Starter

dagvaarding vluchtmisdrijf

#1 , 05 mar 2009 14:37

Mijn vriendin en ik waren vorig jaar een weekend aan zee toen ik die zaterdagmorgen een trombose deed. Het gevolg was dat ik mijn spraakvermogen kwijt was m.a.w. lezen, schrijven, praten, sms'en ging niet meer. Best een eng gevoel want ik had niet direct door dat het om een trombose ging. Ik voelde me enkel wat duizelig en moe maar voor de rest was alles in orde. Ik ben toen voor de rest van de dag op onze hotelkamer gebleven met de gedachte dat als ik thuiskom ik naar de dokter zou gaan. Zondagochtend (ik was nog steeds mijn spraak kwijt) wilde mijn vriendin nog vlug wat shoppen maar ik zocht tevergeefs naar een parkeerplaats. Ik begon toen heel erg moe te worden en ik wou absoluut zo vlug mogelijk naar huis. De volgende dag zou ik mijn dokter raadplegen. Ik reed toen zonder het te beseffen een doodlopende nauwe straat in en toen ik mij op het einde van de straat met de wagen wou keren heb ik met de voorkant van mijn wagen twee keer tegen een crêpegevel geschuurd die over de hele lengte van de straat gebouwd was. De muur was volledig in het geel geschilderd en de zon zat pal op de muur te schijnen waardoor ik mogelijks een inschattingsfout gemaakt heb. Een koppel kwam net naar buiten en dat bleken de eigenaars te zijn. De man was heel boos. Ik had de auto al gestopt maar was niet uitgestapt, wetende dat ik geen woord kon uitbrengen. Mijn vriendin is uitgestapt en heeft de schade proberen vast te stellen. De schade was niet onmiddellijk terug te vinden buiten een paar grijze vegen op de gele muur. Aan de auto was er op het eerste zicht geen merkbare schade. Maar aan de muur te zien was ik blijkbaar niet de eerste die tegen die muur hadden geschraapt. Het was een wel erg nauwe straat en je kon er niet keren in 1 beweging. In die muur zat ook een ijzeren hek waar auto's konden inrijden naar een gemeenschappelijke parking en de zijprofielen waren fel gehavend door het in- en uitrijden van auto's. Met dat koppel viel niet direct te praten. Ik was blijkbaar de laatste druppel... Mijn vriendin heeft mijn gegevens achtergelaten en ik ben weggereden naar huis. Thuisgekomen ben ik als een steen in slaap gevallen en de volgende ochtend heeft mijn dokter mij onmiddellijk laten opnemen op de spoedafdeling waar ik toen een week heb verbleven.
In die week is mijn 'hersendefect' stilaan genezen en kan ik weer normaal functioneren. Ik was het ongeval volledig vergeten tot ik een paar maanden later op mijn werk (het was een leasewagen) de politie over de vloer kreeg met het expertiseverslag van de tegenpartij en met de melding dat ik vluchtmisdrijf had gepleegd. Toen pas herinnerde ik mij alles weer met uitzondering dat ik het ongeval niet meer in tijd kon plaatsen en ik me dus niet meer herinnerde dat ik de dag ervoor een trombose had gedaan. Dat kwam pas later toen mijn vriendin mij erop attent maakte.
De politieagent van dienst (in zijn laatste week vóór zijn pensioen trouwens) haalde een feit aan uit het dossier waaruit bleek dat de tegenpartij mij ook wou laten opdraaien voor andere schade dan deze die ik mogelijks had toegebracht. Dit bleek uit een foto waar de veeg op de muur te hoog bleek voor mijn wagen. Intussen heb ik een dagvaarding ontvangen voor vluchtmisdrijf en moet ik mij verantwoorden voor deze feiten. Diezelfde maand ben ik dan nog ontslagen met een drogreden vanwege mijn werkgever. Ik zat toen nog in mijn proefperiode van 6 maanden. Mijn huidige verzekeraar heeft intussen proberen te achterhalen welke verzekeringsmaatschappij achter de leasewagen zit maar deze informatie wil de werkgever om een of andere reden niet geven.

Wat ik nu wou weten:
1) Hoe kan ik op een andere manier aan de naam van de maatschappij geraken? Is er een overheidsinstantie waar ik dit kan te weten komen?
2) Is deze maatschappij nog verplicht om mij rechtsbijstand te geven ook al ben ik niet meer de gebruiker van de leasewagen? Of moet ik zelf een advocaat bekostigen?
3) Wordt er door de politierechter met andere woorden rekening gehouden met dit soort situaties? Hoe kan ik best mijn verdediging aanpakken?
4) Kan ik hier bewustzijnsvermindering inroepen of heeft dit hier niks mee te maken?
5) Kan de tegenpartij mij schade aanwrijven die ik niet heb veroorzaakt? En kan hij hiervoor gestraft worden als ik dat kan aantonen?
---------------------------------------------------------------------------------

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper

#2 , 05 mar 2009 15:04

... Mijn vriendin heeft mijn gegevens achtergelaten en ik ben weggereden naar huis. ...-
vanwaar dat vluchtmisdrijf dan?

over vraag 4 zou ik heel stilletjes zwijgen
vind je het zelf verantwoord dat iemand in die toestand nog een voertuig bestuurd?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

peterdw
Topic Starter

#3 , 05 mar 2009 16:07

@Sniper:
...vanwaar dat vluchtmisdrijf dan? ...
Volgens de letter van de wet moet je ter plaatse blijven tot de vaststellingen gedaan zijn (een aanrijdingsformulier invullen). Ik kon net zo goed dronken geweest zijn.

...vind je het zelf verantwoord dat iemand in die toestand nog een voertuig bestuurd?...
Ik vind het inderdaad niet verantwoord achteraf bekeken maar op dat moment wees niks erop dat ik niet meer in staat was om te rijden.

Reclame

araneus

#4 , 05 mar 2009 16:28

Je bent je spraakvermogen kwijt, je kan niet meer sms-en, je kan niet meer lezen of schrijven en dat gebeurt plots! En dit blijkt zelfs geen indicatie te zijn om niet te gaan rijden? Bovendien laat je vriendin dan nog toe dat je achter het stuur kruipt. Als je dergelijke symptomen krijgt zou mijn eerste reactie zijn om onmiddellijk naar het ziekenhuis te gaan, met ambulance.

Ik kan hieruit alleen maar afleiden tot jullie absoluut geen verantwoordelijkheidszin hebben.

Ik zal het vrij cru stellen, die trombose is niet het enige hersendefect, als je je geen vragen stelt bij het feit dat je de wagen ging besturen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2009 17:34

Normaal heeft de politie de gegevens van de verzekeringsmaatschappij genoteerd en vind je die dus terug in het strafdossier.

Je bent trouwens verplicht de aansprakelijkheidsverzekeraar op de hoogte te stellen van het proces. Zij moeten immers (minstens in eerste instantie) de schade betalen.

scorpioen

sniper

#6 , 05 mar 2009 22:03

@Sniper:
...vanwaar dat vluchtmisdrijf dan? ...
Volgens de letter van de wet moet je ter plaatse blijven tot de vaststellingen gedaan zijn (een aanrijdingsformulier invullen). Ik kon net zo goed dronken geweest zijn.
De bestuurder die in hoge graad van bewustzijnsvermindering naar huis rijdt na een ongeval, pleegt geen vluchtmisdrijf. Het bijzonder opzet om zich te onttrekken aan de dienstige vaststellingen is alsdan niet aanwezig. Een ongeval brengt een emotionele schok en in heel wat gevallen bewustzijnsveranderingen met zich mede. Een goed onderbouwd pleidooi voor een persoon die na totale ontreddering de plaats van het misdrijf verlaat om zich kort hierna beschikbaar te stellen voor de nodige vaststellingen zal in heel wat gevallen uitweg kunnen bieden. Aan de hand van de bijzondere omstandigheden zal een advocaat aldus strafvermindering of zelfs vrijspraak voor het misdrijf kunnen bekomen.
lees alles hier
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

dieke

#7 , 06 mar 2009 10:17

Zou een oplossing kunnen zijn, wat je aanhaalt, sniper, ware het niet voor 'die zich kort daana aanbiedt voor de vaststellingen'.

TS: Ik vind het nogal raar aan je verhaal dat je na je ziekenhuisopname het ongeval helemaal vergeten was. Jij ok, maar wat met je vriendin? Was die dat ook ineens helemaal vergeten? Ik vermoed sterk dat dit je in het hele verhaal heel erg ongeloofwaardig zal doen overkomen.

Terug naar “Verkeersongevallen”