Dodelijk ongeval

cimarose
Topic Starter

Dodelijk ongeval

#1 , 27 feb 2009 21:45

De situatie is:
mijn broer krijgt de bedrijfswagen 's avonds na het werk mee naar huis, omdat hij 's anderendaags vroeg moet vertrekken en nog enkele collega's moet ophalen. Zijn wagen blijft op het werk staan.
Wat gebeurt er? 's Avonds gaat hij nog weg, het was glad, hij reed hard en verongelukt.
Voor wie is de schade van de bedrijfswagen?
Had zijn werkgever hem een papier moeten laten tekenen, dat hij na het werk er niet mee mocht rijden?
Is het voor de verzekering? Kunnen mijn ouders er ook voor opdraaien? Ook al woonde hij al 10 jaar niet meer thuis?
Hij woonde alleen, had geen vriendin of kinderen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 feb 2009 00:24

Heeft u enig idee wat in zijn contract stond over gebruik van de firmawagen?

Heeft de werkgever verklaard dat hij akkoord was dat uw broer die avond met de firmawagen naar huis reed en zijn eigen voertuig liet staan op het werk?

Waren er buiten de werkgever nog anderen op de hoogte dat hij de wagen van de firma mocht gebruiken die avond? (collega's die hij 's ochtends ging oppikken?)

Ik veronderstel dat het ongeluk niet is gebeurd op de weg het werk naar zijn thuis?

Heeft het onderzoek van de wetsdokter alcoholgebruik aangetoond? Idem voor GSM gebruik in wagen op ogenblik ongeluk?

Het zijn vervelende en pijnlijke vragen. Mijn excuses hiervoor, maar als u echt wil dat iemand met ervaring in dergelijke verzekeringsgevallen op dit forum antwoord is er beduidend meer informatie nodig dan deze in uw post. (Ik persoonlijk ken juist genoeg van verzekeringsdossiers af om te weten dat deze vragen belangrijk zijn.)

cimarose
Topic Starter

#3 , 28 feb 2009 08:14

Hallo,

We hebben zijn contract van de werkgever, maar er staat niets in over gebruik van de bestelwagen. Hij werktte voor een houtbewerkingsbedrijf, de bestelwagen was geladen voor de volgende ochtend van thuis uit te kunnen vertrekken.
Het ongeluk is 's avonds laat gebeurt, niet op weg van werk naar huis dus.
Er is sprake van een mondeling akkoord.
Of er anderen op de hoogte waren weet ik niet met zekerheid? Mijn vader is met zijn werkgever gaan praten ... ik kan het straks wel even vragen aan mijn vader of hij daar meer van weet.
Mijn broer reed en hij was op slag dood. Zijn mede pasagier is er met de schrik vanaf gekomen. Dus er is geen alcoholtest gedaan. Toen de politie 's nachts aan mijn deur stond (ouders hoorden de bel niet) vroeg ik of hij gedronken had? En daar zei de politie op dat het niet het geval was.
Zijn gsm heeft mijn ander broer bij hem thuis gevonden.
Ze hebben zo een verkeerseiland midden op de weg geraakt, waardoor ze zijn beginnen slippen en enkele malen overkop zijn gegaan.

Als er nog vragen zijn, mogen die altijd gesteld worden hoor, dat is geen probleem. Wij krijgen er nu ook voor het eerst mee te maken en er zijn nog redelijk wat onduidelijkheden...

Groeten,
Cindy

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2009 12:29

Het is niet dat er geen alcoholtest gedaan is ( blazen) dat er geen verder onderzoek gedaan is.
In de meeste gevallen zal de magistraat een bloedproef gelasten.
In de meeste rechtsgebieden zal er eveneens een verkeersdeskundige worden aangesteld

Probleem is het mogen rijden met die wagen NADAT men is thuisgekomen.
Wat was gebruikelijk in die firma - werd dat toegelaten - staat dat in het arbeidscontract of in een algemeen reglement - is er een vakbondsafgevaardigde in de firma of was je broer bij een vakbond.
Die kunnen meestal zeer snel op die vragen antwoorden.

rudyvt
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 mar 2009 14:44

Indien de firmawagen omniumverzekerd was, zal de verzekeraar de werkgever vergoeden, waarna de verzekeraar in de rechten treedt van de werkgever. De verzekeraar kan zich dan gebeurlijk tegen de rechthebbenden (erfgenamen) van je broer richten. Indien de wagen niet omniumverzekerd was, zal de werkgever de schade gebeurlijk kunnen verhalen op de erfgenamen.

Gebeurlijk, aangezien alles van de precieze omstandigheden van het ongeval afhangt. Immers, een werkgever (of een in de plaats getreden verzekeraar) kan de werknemer slechts aansprakelijk stellen in drie gevallen: opzettelijke fout, zware fout of herhaalde lichte fout (art. 18 WAO). Je zei zelf dat je broer hard reed, zodanig dat ik hieruit afleid dat hij een inbreuk beging op het Wegverkeersreglement. Zulks is een overtreding, een strafbaar feit, hetgeen veelal wordt beschouwd als een zware fout. Het lijkt er dus op dat de erfgenamen aangesproken kunnen worden (tenzij zij de nalatenschap zouden verwerpen).

Overeenkomstig art. 748 Burgerlijk Wetboek wordt de nalatenschap van een persoon zonder partner en zonder kinderen in gelijke helften verdeeld tussen de broers en zussen enerzijds en de ouders anderzijds.

Indien je wordt geconfronteerd met een aanzienlijke claim, raad ik je aan een raadsman onder de arm te nemen, gelet op de complexiteit van de zaak.
Dura lex, sed lex - Rudy Van Turnhout

j.demoor

#6 , 03 mar 2009 13:33

Indien de werkgever geen beperkingen oplegde bij het afgeven van de bedrijfswagen dan is het verdedigbaar te stellen dat er ook geen gebruiksbeperkingen waren.

De schade die uw broer aan de werkgever berokkende,buiten de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst,kan de werkgever op uw broer(=zijn nalatenschap) verhalen.

De voertuigverzekeraar moet enkel eigen schade vergoeden indien zulks overeengekomen is(=omnium).Onderzoek de mogelijkheid de schade te laten vergoeden door de verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid(=’familiale‘) van uw broer,indien deze ‘familiale’ bestaat.

Uw ouders,in die hoedanigheid,kunnen daar niet voor opdraaien.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Verkeersongevallen”