Schadevergoeding Bruto/Netto

Benny1
Topic Starter

Schadevergoeding Bruto/Netto

#1 , 06 jan 2009 22:07

Betreffende mijn ongeval ben ik volledig in mijn gelijk gesteld door Procureur Politierechtbank, en de verzekering tegenpartij is bereid mij te gaan vergoeden.
Mijn voertuig schade is reeds vergoed door verzekering tegenpartij.
Mijn medische schade is reeds vastgesteld met een MME waarmee mijn raadsgeneesheer akkoord gegaan is.
De juridische dienst van mijn rechtsbijstandverzekering heeft reeds een schade-eis afrekening overgemaakt aan verzekering tegenpartij waarop alle gedetailleerde posten (o.a. van de indicatieve tabellen) en ook inkomstenverlies vermeld staan. Voor mijn loonverlies heeft mijn werkgever een attest geleverd waarop in detail vermeld staat hoeveel mijn bruto loonverlies is. De verzekering tegenpartij blijft echter aandringen op documenten waarop mijn netto-loonverlies (na afhouding sociale bijdragen en belastingen) is vermeld. Mijn werkgever zegt dat dergelijke vraag om netto bedragen zeer ongewoon is, en dat hij geen juiste netto bedragen kan weten, en dat hij eventueel enkel een soort simulatie zou kunnen maken.

1) Is het toegestaan dat de tegenpartij documenten kan eisen waarop mijn netto-loonverlies vermeld is? Ik dacht dat zij moesten werken met semi bruto-loonverlies (Bruto minus aftrek RSZ bijdragen)?

2) Indien de tegenpartij de schadevergoeding enkel baseert op een gesimuleerd netto loonverlies document van mijn werkgever, brengt dat voor mij uiteindelijk verlies in mijn schadevergoeding? Zal de fiscus nog belastingen/bijdragen van mij eisen?

3) Hoe zit dit precies verder met belastingen/bijdragen op schadevergoedingen? Is de schadevergoeding voor loonverlies aan de belastingen onderworpen? Of is de volledige schadevergoeding aan de belastingen onderworpen? Indien ja, op welke wijze wordt dit dan precies geregeld met de fiscus/sociale zekerheid? Gebeurt dit met voorheffingen? Of gebeurt dit op het jaareinde op het belasting aangifte formulier?

Alvast bedankt.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding