Ongeval modder op de weg - aansprakelijkheid?

Sofieketje
Topic Starter

#16 , 27 okt 2008 12:25

Eerst en vooral zie ik dat je rechtsbijstand hebt. Meestal stelt de verzekering dan een advocaat voor maar je bent niet verplicht deze te nemen. Je kan zelf op zoek gaan naar een andere advocaat van je keuze en deze je zaak laten verdedigen, zonder er zelf kosten in moeten te maken.
Ik zou toch mijn polis er eens op nalezen...
Hoezo?
Rechtsbijstand heb ik alleszins wel..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bertcalluy

#17 , 31 okt 2008 12:54

Meestal is de zgn. "vrije keuze van advocaat" opgenomen in de polis rechtsbijstand. Het is evenwel ook mogelijk dat de verzekeraar zich het recht voorbehoudt om een advocaat aan te duiden die fungeert op zijn lijst.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#18 , 31 okt 2008 13:53

25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst.
Art. 92. Vrije keuze van raadslieden.
In elke verzekeringsovereenkomst inzake rechtsbijstand moet uitdrukkelijk ten minste worden bepaald dat :
1° wanneer moet worden overgegaan tot een gerechtelijke of administratieve procedure, de verzekerde vrij is in de keuze van een advocaat of van iedere andere persoon die de vereiste kwalificaties heeft krachtens de op de procedure toepasselijke wet om zijn belangen te verdedigen, te vertegenwoordigen of te behartigen;

De verzekeraar kan zich dus niet het recht voorbehouden om een advocaat aan te duiden die voorkomt op zijn lijst, of de verzekerde verplichten te kiezen tussen advocaten die voorkomen op een lijst.

scorpioen

Reclame

Sofieketje
Topic Starter

#19 , 31 okt 2008 14:33

25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst.
Art. 92. Vrije keuze van raadslieden.
In elke verzekeringsovereenkomst inzake rechtsbijstand moet uitdrukkelijk ten minste worden bepaald dat :
1° wanneer moet worden overgegaan tot een gerechtelijke of administratieve procedure, de verzekerde vrij is in de keuze van een advocaat of van iedere andere persoon die de vereiste kwalificaties heeft krachtens de op de procedure toepasselijke wet om zijn belangen te verdedigen, te vertegenwoordigen of te behartigen;

De verzekeraar kan zich dus niet het recht voorbehouden om een advocaat aan te duiden die voorkomt op zijn lijst, of de verzekerde verplichten te kiezen tussen advocaten die voorkomen op een lijst.

scorpioen
Bedankt !!

Skwerl

#20 , 13 nov 2008 18:52

en hoe zit het met ons sofieke ondertussen? Al vordering in de zaak gekomen? :D

ZeddLeppelin

#21 , 14 nov 2008 11:19

Eerst en vooral zie ik dat je rechtsbijstand hebt. Meestal stelt de verzekering dan een advocaat voor maar je bent niet verplicht deze te nemen. Je kan zelf op zoek gaan naar een andere advocaat van je keuze en deze je zaak laten verdedigen, zonder er zelf kosten in moeten te maken.
Ik zou toch mijn polis er eens op nalezen...
Hoezo?
Rechtsbijstand heb ik alleszins wel..
Sommige polissen omvatten een clausule die er kortweg op neerkomt dat er een objectief advies moet komen van een advocaat, zij zullen de advocaten- en gerechtskosten betalen als het advies positief is. Stel: negatief advies van advocaat, stipuleren sommige polissen dat er enkel tussenkomst is, als je alsnog je gelijk zou halen voor de rechtbank...

Terug naar “Verkeersongevallen”