Beste,
Op 2 april rijdt een jonge chauffeur(21 jaar) tegen mijn geparkeerde camionette. Het totaal van z'n gemiste bocht: 4 houten paaltjes van 't stad zijn gesneuveld, ettelijke struikjes zijn weggemaaid en mijn camionette was de accordion tussen hem en de boom, de auto achter mij loopt ook blikschade van de rondvliegende stukken.
Gevolg: mijn achterkant is volledig vernield, mijn bumper vooraan is gebarsten, sommige goederen van mijn geladen auto ook. Politie komt erbij.
De jongeman vlucht en loopt blijkbaar te voet naar z'n lief twee dorpen verder en laat in z'n auto twee gekwetste vrienden achter. Zelfs als z'n vriendin ter plaatse komt is hij niet bereid van af te komen. er zijn twee getuigen van het accident.
Ik leg 's nachts een verklaring af.En dacht daarmee alles te kunnen overlaten aan de verzekeringen.
Mijn verzekeraar voorziet ene vervangingswagen , maar het is een klein personenwagentje, waar ik uiteraard mijn goederen niet in kan krijgen. Na ettelijke weken sukkelen heb ik mijn herstelde auto terug. Maar nu blijkt van mijn verzekeraar dat de jongeman in kwestie weigert zijn verzekering in te lichten.
Hij verklaart ook aan de politie dat hij geen herinnering heeft van die avond , maar wel dat hij in staat was van te rijden en niet dronken was. Dat hij geen weet heeft van z'n vriendin haar vraag om terug te komen en zijn weigering.
Hij heeft verschillende uren na het accident moeten blazen en hij tekende, maar beweert nu dat dat is omdat hij gedronken heeft na het accident, waar hij dus blijkbaar niks meer van weet. dat hij zich schuldig voelt omwille van z'n vrienden.Maar dat hij in shock was en dat dat de reden was waarom hij "dronken" over kwam.
Enfin, mijn verzekeraar zegt nu dat hij de franchise van mijn omnium niet kan uit betalen, om dat de ander verzekering nog van niks weet. En waarschijnlijk nooit van iets zal weten. Nu heb ik daar toch wat vragen over.
1) Kan dit? Kan je weigeren je verzekering in te lichten?
2) Ik vind het schandalig dat mijn omnium nu blijkbaar de kosten dekt, terwijl ik niet eens in fout ben. Maw had ik geen omnium(auto ging het zesde jaar in, dus zo evident om dit te hebben is het niet) kreeg ik geen franc? Verzekeraar zegt dat je een kei niet kan vlaaien? Ik kom daar ziedend van. Ik moet dus nu opdraaien voor de franchise?
3) Het "ik herriner me niks meer verhaal , maar'k ben absoluut niet dronken, wel gevlucht en een berg schade aangericht" om dan je verzekring niet in te lichten,Wat voordeel denkt hij daar uit te halen? Wat is dat voor een strategie? Waar moet ik voor opletten
4) Moet ik mij ook burgelijk al benadeelde persoon stellen?
5) Welke stappen kan ik nu nog ondernemen? waar moet ik voor opletten?
hartelijk dank