I rest my case . Een gestopte vrachtwagen, is NIET bezig met een maneuver uitvoeren. Als een ander voertuig, dat WEL in beweging is, de vrachtwagen dan aanrijdt, is deze in fout. Punt.De vrachtwagenchauffeur heeft op het aanrijdingsformulier geschreven dat hij stopte om te zien of de weg vrij was.
Da's niet zomaar "verkeerd verwoord", da's gewoon "andere info". Een vrachtwagen die gestopt is om te kijken of er verkeer aankomt, en op dat moment aangereden wordt door een parkerend voertuig, is niet in fout. Het is de aanrijdende wagen die in fout is.Dus misschien heb ik het inderdaad verkeerd verwoord, Gebruiker21.
Dat is geen excuus om er tegen te rijden.Maar eigenlijk... zoals op mijn schets te zien, de vrachtwagen z'n voorkant was al deels op de baan.
Of dat fout is, daar zal de rechtbank over beslissen, maar dit staat los van het feit dat u een stilstaand voertuig hebt aangereden. Ik vrees dat u in fout bent...Dan is dat wel een heel verkeerde plaats en moment om te stoppen om te zien of die op de baan kan. Da's op zich al fout
Dan hoop ik dat de chauffeur van de personenwagen op zijn zijde van het aanrijdingsformulier expliciet geschreven heeft dat de vrachtwagen WEL in beweging was. In dat geval zal het aan de verzekeringen zijn om uit te vechten wie in fout was. Als de chauffeur van de personenwagen echter op het aanrijdingsformulier niet vermeld heeft dat de vrachtwagen in beweging was, maar het formulier wel ondertekend heeft, dan gaat hij hiermee akkoord met wat de chauffeur van de vrachtwagen verklaardde, vrees ik...Dat de vrachtwagen stilstond, dat is enkel wat de chauffeur zelf schreef. Ik ben zelf niet de chauffeur van de persoonswagen, maar een vriend ervan. Wij denken dat de vrachtwagenchauffeur wél in beweging was. De chauffeur van de persoonswagen heeft zich VOOR het achteruit rijden heel goed verzekerd en alle spiegels gecheckt, niks gezien. Het ongeval gebeurde trouwens in het donker; als je alle spiegels afloopt, kan het niet dat je het licht of knipperende richtingsaanwijzers niet opmerkt, van een vrachtwagen dan nog.
Maarja, dat is al meer woord tegen woord.
Akkoord, moest hij in beweging geweest zijn, maar de chauffeur van de vrachtwagen beweert dat hij stil stond. Als de chauffeur van de personenwagen in dat geval achteruit rijdt om te parkeren en zo de stilstaande vrachtwagen raakt, is het de personenwagen die in fout is, niet de vrachtwagen.Dan is de vrachtwagen in fout, daar hij van een privé parking komt.
Als de chauffeur van de personenwagen op zijn kant van het aanrijdingsformulier verklaard heeft dat de vrachtwagen in bewezing was, denk ik ook dat de kans groot is dat ieder voor de eigen kosten opdraait. Als echter nergens betwist wordt dat de vrachtwagen stil stond, denk ik dat de chauffeur van de personenwagen weinig kans maakt. Iemand die een stilstaand voertuig aanrijdt, is in fout...Er zal door de rechter een evenwicht moeten gezocht worden, zou me niet verwonderen dat dit ongeveer 50/50 zou worden.
Er gebeuren genoeg ongevallen omdat een achteruitrijdende wagen niet even checkt of de weg achter hem vrij is.Klopt Tom. Maar als TS gezien had dat vrachtwagen stilstond, had hij er waarschijnlijk ook niet tegenaan gereden.
Is geen excuus om er tegen te rijden. En om een héle vrachtwagen in uw dode hoek te hebben, moet deze toch wel in een héél ongelukkige hoek staan ten opzichte van uw spiegel, hoor.Of het valt onder de dodenhoekspiegel, en kon hij hem niet gezien hebben.
Een stilstaand voertuig zal noot onder die categorie vallen. Als je een rechter treft die een stilstaande vrachtwagen als "onvoorzienbare hindernis" beschouwd, bevind je je waarschijnlijk ergens in Geel .Kan dit ook niet onder de categorie onvoorzienbare hindernis vallen.
Waarom zou de vrachtwagenchauffeur dat moeten doen? Tengewoordig hebben zoveel wagens parkeersensoren, dat je rustig mag aannemen dat een achteruitrijdende wagen echt wel op tijd zal stoppen, ook al kijkt de chauffeur niet naar achter.Als de vrachtwagen stil stond, heeft hij dan het ongeval niet zien aankomen, en even op zijn toeter duwen.
Ja, als we de topic starter mogen geloven waren beide voertuigen in beweging. Jammer genoeg zal de chaffeur van de vracthwagen beweren dat hij gestopt was (hij heeft het ook zo het aanrijdignsformulier geschreven). Het was dus aan de bestuurder van de personenauto om dit op het aanrijdingsformulier te weerleggen. Vandaar mij vraag wat de chauffeur van de personenwagen ingevuld heeft op het aanrijdingsformulier? Zolang we dit niet weten, is het gissen naar hoe dit zal opgelost worden door de verzekering, of hoe een rechter zich zal uitspreken, moest het tot een rechtszaak komen...Denk meer dat alles gelijktijdig gebeurd is.
Da's een "bewijs" dat voor de rechtbank geen waarde heeft... De bewering van de vrachtwagenchauffeur dat hij stil stond, is net evenveel waard.Als TS beweert dat de vrachtwagen in beweging was, dan is er het bewijs dat hij hem gezien heeft.