In juli 2007 hebben we op weg naar onze vakantiebestemming in Frankrijk een ongeval gehad.
Aan de péage zijn we achteraan aangereden door een privé-ambulance.
Omdat we op dat ogenblik niet snel reden, viel de lichamelijke schade best mee. Wij, mijn man, ons 1 jarig zoontje en ikzelf waren vooral verschoten, maar de koffer van de wagen was volledig ingedeukt. De rest van de wagen was onbeschadigd.
De bestuurder van het andere voertuig, was niet zo te vinden voor het invullen van de aanrijdingsdocumenten, maar omdat wij bleven aandringen wou hij dat toch "even snel regelen".
Hij had geen document bij hem en omdat wij enkel een Nederlands document hadden, wou het zelfs eerst niet tekenen.
Uiteindelijk hebben we hem toch zo ver gekeregen dat hij het document wou invullen en ondertekenen.
Voor ons was het een duidelijke zaak, we zijn achteraan aangereden (enkel de achterzijde was volledig vernield), hebben geen manoeuvre uitgevoerd, dus zal de schade (zo'n 3000 Eruo) vergoed worden door de tegenpartij.
De Franse verzekering wou geen expert aanstellen, omdat het volgens hen om een duidelijk zaak ging.
Maar nu weigert de tegenpartij de schade te vergoeden omdat zij niet in fout zijn.
Ik kon mijn oren niet geloven toen mijn verzekeringsagent me dit vertelde.
De hele zaak zou voor de Franse rechtbank komen en mijn verzekering heeft gezegd dat ik dit met 99% zekerheid ga verliezen.
Blijkbaar heeft de andere bestuurder een getuige die zijn verklaring bevestigd, maar dit is zijn collega en inzittende van de andere wagen.
Hij had zijn naam genoteerd op het aanrijdingsformulier.
Zij verklaren dat ik hen nog op het laatste ogenblijk ben voorbij gestoken, dat ik dan vrij kort voor hen ben ingevoegd en daarna vol op de rem ben gaan staan.
Maar ik heb hen niet voorbij gestoken, ik ben niet voor hen ingevoegd, ik ben niet vol op de rem gaan staan.
Op dat ogenblik goot het water, er was veel verkeer aan de péage, reed ik hooguit 15KM/u en ben niet van mijn baanvak afgeweken.
Ik heb een verklaring afgelegd via de verzekeringsagent, maar blijkbaar sta ik 2 tegen 1.
Mijn man mag geen verklaring afleggen omdat hij niet op het aanrijdingsformulier staat.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik deze zaak ga verliezen, door een getuige, die op zijn minst gezegd niet onpartijdig kan genoemd worden.
Kan iemand mij raad geven welke stappen ik nog kan ondernemen?
Want ik vrees dat mijn verzekering zich bij de uitspraak van de Franse rechtbank zal neerleggen.
Ik ben verzekerd voor rechtsbijstand, maar ze zouden liefst hebben dat ik toch eens een andere advocaat raadpleeg...
Maar voor deze zaken heb ik toch een verzkereing en betaal ik toch jaarlijks.