Situatieschets:
Mijn moeder was vanuit geparkeerde stilstand achteruit aan het rijden (nadat ze goed gekeken had of alles vrij was), toen ze werd aangereden door een andere auto. De parking betreft een publieke parking.
Nog vooraleer ze goed en wel uit gestapt was, was de wagen reeds verder gereden. Ze heeft nog geroepen en tekens gedaan en gezwaaid, maar het was duidelijk dat de bestuurder zich snel uit de voeten wou maken. Er zijn geen ooggetuigen, behalve een oud koppeltje die niet wist wat er aan het gebeuren was. Ze heeft WEL de nummerplaat kunnen noteren en is hiermee bij de politie gegaan, dewelke een PV heeft opgesteld.
Ze is in omnium verzekerd, doch wel met een franchise van 750 EUR. Nu is mijn vraag: hoe groot is de kans dat ze haar franchise zal kunnen terugvorderen van de bestuurder die vluchtmisdrijf heeft gepleegd? De makelaar stelt dat de kans klein is (en geeft het gevoel niet veel zin te hebben erachteraan te gaan) aangezien dit een parking betreft en de aansprakelijkheid moeilijk te bepalen is. Ik vind echter dat het feit dat de bestuurder zo snel is weggereden, toch blijk geeft van schuldbekentenis?
Boodschap is waarschijnlijk dossier voorleggen aan verzekeraar omnium voor schade en rechtsbijstandsverzekeraar voor betwisting aansprakelijkheid?