Volgens de rechtspraak die ik ken bestaat er geen vermoeden van aansprakelijkheid t.a.v. de achteropkomende bestuurder die een voorligger die bruusk stopt aanrijdt.
10.1.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
een combinatie van art 10.1.2 en art 61.1.2 zou moeten voldoende zijn om de aansprakelijkheid volledig bij voertuig B te leggen61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;
2° vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen; zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen;
Help_wanted
Geplaatst: wo jun 04, 2008 4:22 am Onderwerp: Aansprakelijkheid ongeval betwisten
--------------------------------------------------------------------------------
Graag had ik jullie deskundig advies gewenst over de volgende casus, dien een vriend van me (d.i. "voertuig B") onlang meemaakte:
Voertuig A rijdt door hetnet op oranje gesprongen licht, maar beslist plots toch te stoppen en begint pas te remmen voorbij de stopstreep en voorbij de lichten en komt dus verder op het kruispunt tot stilstand.
Voertuig B rijdt achter voertuig A en kan ook nog door het oranje licht rijden, en doet dit ook, maar aangezien voertuig A plots na de stopstreep remt (wat geen normaal rijgedrag is), kan voertuig B niet meer tijdig stoppen en rijdt achteraan in tegen voertuig A.
als je zo in een rechtbank aankomt, kan ik mij voorstellen dat je al slecht begonnen benHelp_wanted
Geplaatst: wo jun 04, 2008 4:36 pm Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Bedankt voor ieders mening!
A reed door het groen, maar remde onnodig voorbij de lichten toen het licht voor voertuig B op oranje sloeg.
B kon voor het oranje niet tijdig stoppen en A stopte waar hij niet hoefde te stoppen.
dat 'kieken' zal zeker wel de wegcode gevolgd hebben, zoals hierbover reeds beschrevenEchter je moet maar de pech hebben van achter zo'n kieken te rijden dat plots in het midden van de dwarsweg stopt, als hij zonet nog door het juist op oranje springende licht gereden is.
Klopt natuurlijk langs geen kanten niet, want als dat kieken de wegcode zou gevolgd hebben, had het zijn snelheid aangepast bij het naderen van verkeerslichten (zoals vermeld in de wegcode) en zou het zich niet in het midden van de dwarsweg bevinden ! Trouwens het (kieken) is daar in overtreding want belemmert de doorgang van degenen die groen graan krijgen op de dwarsweg. Het zijn zulke onnozelaars die ze hun rijbewijs moeten afnemen, omdat, zoals ik hierboven reeds vermeldde, ze niet consequent handelen. Ik wil hier die andere B niet goedspreken natuurlijk. Maar naar mijn bescheiden mening is A een gevaarlijker individu voor de openbare weg dan B, juist omdat zijn onbeslistheid waarschijnlijk ook in andere aspecten van zijn rijgedrag tot uiting zal komen.dat 'kieken' zal zeker wel de wegcode gevolgd hebben, zoals hierbover reeds beschrevenEchter je moet maar de pech hebben van achter zo'n kieken te rijden dat plots in het midden van de dwarsweg stopt, als hij zonet nog door het juist op oranje springende licht gereden is.
ge moet eigenlijk maar zien dat ge niet zo dicht op dat 'kieken' zijn gat rijd, dat hij nog veilig kan stoppen voor een licht dat op oranje springt
vraagje, wie is hier eigenlijk het 'kieken'