Hallo,
Een paar maanden geleden heb ik mij een Citroën Berlingo aangeschaft. Ik ben al super tevreden geweest met deze aankoop, gelukkig want heb er bijna mijn hele spaarpot aan besteed. Maar vorige week heb ik er helaas een ongeval mee gehad. Ik stond aan het kruispunt als 2e, het werd groen en mijn voorligger vertrekt. Ik vertrek ook en heb ongeveer 3 autolengtes ruimte gelaten tot mijn voorligger, het wegdek was droog en mijn snelheid bedroeg +/- 30km/h. Plots zie ik mijn voorligger in de volle remmen gaan (witte rook + remsporen) en ik rem tevens maar de afstand was net te klein om volledig te kunnen stoppen en ik raak mijn voorligger recht op zijn achterbumper. Als ik wil uitstappen, merk ik dat ik mijn linkse voordeur niet meer openkrijg, dus maar langs rechts. Gelukkig was er niemand gewond, enkel blikschade. De schade aan mijn voorligger was zeer minimaal, enkel een paar krassen op de achterbumper. Mijn auto is er ietsje erger aan toe, de hele voorkant is verwrongen (spaties tussen de motorkap en de zijplaat) en de bumper is tevens wat verschoven.
Mijn voorligger verklaart dat al zijn waarschuwingslampjes plots gingen branden en dat ineens zijn auto volledig blokkeerde en vol in de remmen ging. Hij zei dat hij misschien al ietsje eerder aan de kant had moeten gaan en vertelde dat zijn auto zich de laatste tijd al wat raar gedroeg.
Hij heeft op het verzekeringspapier vermeld dat zijn wagen geblokkeerd is en tot stilstand is gekomen voor de aanrijding.
Wie is er nu in fout? Er bestaat een regel dat je voor alles moet kunnen stoppen, maar dit is toch wel een uitzonderlijk geval, denk ik.
Weet iemand hier meer over?
Kan mijn tegenpartij hiervoor volledig aansprakelijk gesteld worden?
Alvast hartelijk bedankt,
groetjes