Verantwoordelijkheid uitbater privé parking.

Merkava
Topic Starter

Verantwoordelijkheid uitbater privé parking.

#1 , 04 dec 2014 13:53

Hallo

Een tijdje terug heb ik een ongeval gehad op een privé parking gelukkig zonder lichamelijke schade maar mijn auto is 'total loss' verklaard. Begin januari 2015 heb ik mijn nieuwe wagen. Op een ondergrondse privé parking heb ik dus een aanrijding gehad van +/- 70 km/h stel je eens voor :wink: . Ik was volledig in mijn recht. Ik sta soms op deze parking voor ik naar het werk vertrek, nu mijn vraag is:

Kan de eigenaar/uitbater van de parking eigenlijk ook aansprakelijk gesteld worden? Iedere morgen als ik mijn wagen daar parkeer merk ik op dat een grote groep gehaaste mensen daar als een zot aan het rondrijden is in die parking, sommigen zonder boe of ba hun deur opengooien zonder te kijken. Het is niet de eerste aanrijding of een ander schadegeval die daar plaats vindt. Nu ja parkeerbedrijven en de politiek het is één grote maffia en de laatste jaren werken ze uiteraard heel goed samen om overal woekerprijzen te hanteren in iedere stad of station waar je maar kan parkeren.

Mijn vraag is:
Als consument betaal je best veel geld voor een 'veilige' parkeerplaats. In zo'n parkings word je vanaf je binnen rijdt tot je buiten rijdt non-stop gefilmd als chauffeur. Het is onbegrijpelijk dat zo'n bedrijven dan eigenlijk niet toezien op de veiligheid en het rijgedrag van de chauffeurs in de parking. Heb je daar dan ook geen recht op? Niet enkel de politie moet in mijn ogen een oogje in het zeil houden maar ook uitbaters van zo'n parkings. Zijn zij ook niet voor een deel verantwoordelijkheid voor het rijgedrag in hun parking?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 04 dec 2014 15:20

Beste Merkava

Je kan zo'n uitbater enkel aansprakelijk stellen als hij een fout/onvoorzichtigheid begaat of als bewaarder van een gebrekkige zaak.

In elk van beide gevallen draag je zelf de bewijslast, m.a.w. je moet zelf het bewijs leveren van de fout of het gebrek.

Een fout zal je de uitbater niet makkelijk kunnen verwijten. Hij zal namelijk ook wel ergens hebben aangegeven dat de verkeersregels in de garage van toepassing zijn, zodat ongevallen die er toch zouden gebeuren enkel te wijten zijn aan de fout van de bestuurders, niet van de uitbater. Als de uitbater dan al een fout te verwijten valt, mag je er bovendien zeker van zijn dat hij zich daarvoor gevrijwaard heeft.

Anders is het gesteld met de gebrekkige zaak. Mocht de garage op dergelijke wijze zijn ontworpen dat zij ongevallen of schade veroorzaakt, dan kan je de uitbater daarvoor aansprakelijk stellen, denk bijvoorbeeld aan slecht verlichte locaties, een te steile inrit of ronduit gevaarlijke situaties.

Als ik je goed begrijp is er van dat alles echter geen sprake en zij het slechts de gebruikers van de garage die fouten begaan. Daarvoor kan je echter enkel hen en niet de uitbater aanspreken. Er is geen sprake van kwalitatieve aansprakelijkheid.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Merkava
Topic Starter

#3 , 04 dec 2014 15:41

Ok, bedankt. Ik ben eigenlijk best tevreden van m'n verzekeraar en de tegenpartij werkte ook goed mee. Ook bij Audi-verdeler direct vervangwagen gekregen, lijkt me wel logisch want de garage heeft weer een wagen verkocht. Maar in januari 2015 heb ik m'n nieuwe wagen en ja ik vertik het nu om in die parking te rijden. Reglementair is die parking in orde maar dat cowboy gedrag van bepaalde gebruikers daar heb ik het toch moeilijk mee en vind het toch triestig dat er niets aan kan worden gedaan.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 dec 2014 17:44

Gemeente zou aan de parkeeruitbater bevoegdheid moeten geven om GAS boeten uit te schrijven.
:mrgreen:
Laatst gewijzigd door Franciscus op 04 dec 2014 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 04 dec 2014 17:54

Wat noem jij een privé parking ?

Je hebt het over "parkeerbedrijven" ... dan heb je het normaal over openbare weg .

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 04 dec 2014 17:55

Gemeente zou aan de parkeeruitbater bevoegdheid moeten geven om GAS boeten uit te schrijven.
Laat maar zijn 't is al zot genoeg met de parkeer mob ...

Arrest HvC over retributies voor foutparkeerders is daar blijkbaar nog niet doorgedrongen.

Terug naar “Verkeersongevallen”