Frustrerende situatie

EN87
Topic Starter

Frustrerende situatie

#1 , 30 nov 2013 16:04

Ik heb gisteren een verkeersongeval gehad op een grote steenweg. Ik reed achter een 4x4 en hield voldoende afstand om te kunnen remmen bij voorziene omstandigheden. Plots kwam er echter een andere wagen uit een zijstraat rechts de steenweg opgevlamd voor de 4x4, een stopbord negerend. De 4x4 heeft uit alle macht geremd maar kon een botsing niet meer vermijden. Zodra ik besefte wat er gebeurde (waar helaas altijd enige vertraging op zit...) ben ook ik vol op de rem gaan staan, maar helaas, ik reed achter in op de 4x4.

Afgezien van het feit dat ik sowieso gefrustreerd ben door het gedrag van de bestuurster van de auto die het ongeval veroorzaakte (dwz stopbord negeren, zware overtreding, geen enkele interesse of de bestuurder van de 4x4 of ik gewond waren, wat onze schade was, geen enkele excuses), ben ik heel erg gefrustreerd door het feit dat mijn verzekering me niet lijkt te steunen. Zij beweren dat ik ten alle tijde had moeten kunnen stoppen.

In de wegcode staat echter: "De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien."
Dit is toch geen voorziene hindernis? Hoe kan ik nu voorzien dat iemand een stopbord gaat negeren waardoor de auto voor mij met haar in botsing komt en ineens van 70 km per uur naar 0 gaat? De stopafstand bij 70 km per uur is 45,5 m, en zelfs 57,8 m bij een nat wegdek (het regende niet maar het wegdek was mogelijk wel licht nat). Dit is toch geen realistisch houdbare afstand in het huidige drukke ochtendverkeer?

Heeft iemand ervaring met een zaak zoals deze? Hoeveel kans maak ik dat de bestuurster die de stopstreep negeerde ook voor mijn schade aansprakelijk gaat worden gesteld? Anders hangen er mij zéér dure kosten boven het hoofd... Komt er nog eens bij dat ik mijn werk niet kan doen zonder auto. Zucht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2013 16:20

Is er politie bijgekomen? Zijn er getuigen?

EN87
Topic Starter

#3 , 30 nov 2013 16:28

De politie is er idd bijgekomen, toen hadden we wel de wagens al moeten verplaatsen omdat er geen gewonden waren en we de steenweg moesten vrijmaken. Zij hebben wel een PV opgemaakt, onze aanrijdingsformulieren ingevuld en ademtesten afgenomen. Er zijn geen getuigen.

De bestuurder van de 4x4 was zelf ook wel van mening dat ik niet in fout ben en niet tijdig kon stoppen met zo'n onvoorziene omstandigheid. Hij kon zelf ook een botsing niet meer vermijden hè. Hij denkt ook dat de vrouw die uit de zijstraat kwam en de stopstreep negeerde, aansprakelijk is voor de 2 botsingen. Ik heb echter geen idee hoe de wet dit ziet. Zijn wagen heeft voor en achteraan blikschade, maar beperkt. Mijn wagen is er vooraan zeer slecht aan toe doordat ik tegen zijn trekhaak gereden ben, en is weggesleept moeten worden. De wagen van de vrouw die het foute manoeuvre maakte heeft ook enkel blikschade denk ik. Zij heeft geluk dat ze zelf nog hard is kunnen uitwijken en zo de grootste botsing nog net kunnen vermijden heeft.

Reclame

Lightning

#4 , 30 nov 2013 18:31

Interessante lectuur: https://www.law.kuleuven.be/jura/art/20n2/huynen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

cdelahaye

#5 , 27 jan 2014 22:44

Er is een hemelsbreed verschil tussen een regeling in RDR en een regeling in gemeen recht. Hoogstwaarschijnlijk zal de verzekeraar van de 4X4 voor u de achterste schade vergoeden op basis van barema 10 ten nadele van u. Het gemeen recht geeft echter een uitweg in dergelijke situaties. Indien u eventueel op basis van de verklaringen van de desbetreffende bestuurders en/of getuigen het onverwachtse remmanoeuver van uw voorligger kan bewijzen, kan u bezwaarlijk aansprakelijk gesteld worden gezien het hier niet meer om een voorzienbare hindernis gaat. Schakel zo snel mogelijk RB in en vraag desnoods advies aan een advocaat op basis van de objectiviteitsclausule.

Terug naar “Verkeersongevallen”