schade door gebrekkig product

danibell
Topic Starter

schade door gebrekkig product

#1 , 09 jan 2014 21:32

Naar aanleiding van het onderwerp "stilvallen van voertuig op E17" verderop in het forum het volgend probleem.
Op 17 oktober krijg ik een nieuwbedrijfsvoertuig.
3 dagen later met nog geen 200 km op de teller rij ik bij het achteruit rijden tegen een trap aan de voordeur van een gebouw, zo een trap met 5 treden.
Ik had de trap wel gezien, maar ik wou korter komen ten einde de goederen kort tegen de deur te brengen.
De wagen is uitgerust met sensoren.
De achteruit gaande beweging was met een draai achteruit.
Nu hield ik het scherm van de sensoren in het oog om bij het eerste signaal te stoppen, men staat dan nog minstens een halve meter van een eventueel obstakel.
Tot mijn verwondering reed ik de trap aan: de schade was een deuk in de bumper met een scheur van 10 cm.

Aanvankelijk dacht ik dat ik niet goed had opgelet.
4 weken later, bij het achteruit rijden van de parking bij kinepolis, rij ik tegen een geparkeerde wagen aan, dit maal was er geen spoor van activiteit van detectie door de sensoren.
Gelukkig was aan het aangereden voertuig geen schade, bij mij lakschade van 2 cm, op zich niet om over te spreken.

Nu zou u kunnen zeggen: u kan niet met het voertuig overweg maar deze bewering gaat niet op: ik heb zelf in eigen beheer dezelfde wagen, weliswaar enkele jaren ouder en zonder sensoren en ik heb daar nog nergens mee tegen aan gereden. Vermits de wagen is uitgerust met sensoren, had ik mijn vertrouwen gesteld in die technologie, waarom staat dit er anders op?

Dat het 2 maal zo kort op mekaar kwam, deed mij nadenken in de richting van het falen van de sensoren. Bij een test bij het thuiskomen, en ik parkeer achterwaarts in de garage al draaiend, heb ik opzettelijk te kort gedraaid.
Ik stond op 10 cm van de muur en de zijsensor gaf geen obstakel aan.

BESLUIT: oorzaak gevonden.

Mijn vraag handelt over de schade aan het voertuig, de aangereden objecten hebben geen schade.

http://www.advocatenhoudenconsumentenre ... px?item=86" onclick="window.open(this.href);return false; handelt over gebrekkig product. Daar staat dat de schade aan het gebrekkig product niet wordt vergoed.

Wat is mijn schade:
Het voertuig is eigenlijk niet mijn eigendom
Het is omnium verzekerd, u zou zeggen geen probleem, helaas is er vrijstelling van 2% van de waarde van het voertuig en die moet ik ophoesten.

De actoren in het verhaal: leasemaatschappij, eigenaar en enkel BA verzekering, Werkgever regelt de omnium.

Nu kan de schade wel hersteld worden door de verzekering maar door de vrijstelling leid ik schade(financiële).
De constructeur CITROEN wil niet tussen komen en wuift alle verantwoordelijkheid weg.

Is er een andere mogelijkheid?

U heeft wellicht op TV al de reclame gezien van de Ford die zich bovenaan een flatgebouw zelf parkeert.
Wat als die technologie faalt? Tenslotte kiest men soms daarvoor en betaald men er fors voor.
U zal zo maar een wagen bezitten en de geparkeerde voertuigen aanrijden. Uw BM gaat omhoog en uw eigen schade is nog voor uzelf.

Het moraal van het verhaal is tevens: koop een wagen met minimum technologie, je moet het werk toch nog zelf doen.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding